Småt er slet ikke dårligt

Strukturkommissionens betænkning har gjort, at man i amter og kommuner tænker på sammenlægning, men kræfterne bliver brugt til magtkampe i stedet for at give Danmarks borgere en fin service.

STRUKTURkommissionens betænkning ( www.im.dk) tvinger alle kommuner og amter til at gå på frierfødder hos hinanden for mulige sammenlægninger i anledning af kommunalreformen.

Få gør det på grund af kærlighed, så der bliver flest fornuftægteskaber - også måske på grund af pengene. Hvis man ikke selv finder en partner, skaber regeringen tvangsægteskaber, og de skal vare hele 20-30 år frem - og det uden skilsmisse.

Dette er ikke dansk mentalitet, og borgerne vil ofte ikke blive hørt, for de kan være besværlige.

Hvor er demokratiet henne? Også de indirekte valg, som kommissionen foreslår, er udemokratiske, og hvad med alle de mange velfungerende kommuner?

Ved at læse strukturkommissionens betænkning slog det mig, hvor tynde de fleste af dens argumenter er. De 1170 sider udkom i januar, og svarerne skulle allerede være inde inden 1. april. Det selv om konklusionerne på afgørende vis berører hele Danmarks befolkning og især skaber utryghed for Danmarks 1.047.433 indbyggere, der er beskæftiget i offentlige job.

Personalerokader, organisationsændringer og måske arbejdsløsheden spøger. Kræfterne bliver brugt til magtkampe i stedet for at vedblive med at give Danmarks borgere en fin service.

Er magtens resultater den bedste løsning?

Ingen sammenhæng

Om amterne har man i strukturkommissionens betænkning kun vurderet produktiviteten på sygehusområdet, der er amternes største udgiftspost.

Her har mange undersøgelser påvist, at »der ikke er en sammenhæng mellem produktivitet og amtsstørrelse«.

Hvorfor så disse amtssammenlægninger?

Problemet i amterne er lægemangel. Danmark har siden 1960'erne uddannet læger til Sverige, og også Norge lukrerer på vores uddannelsessystem.

Der bliver nedlagt sygehuse i landets randområder, så nu afhænger vores liv af afstanden til lægebilen. Det er de specialiserede læger, der her har magten.

Her må regeringen gribe ind.

Om kommunerne har kommissionen ikke en entydig fremtidig minimumsstørrelse.

Der diskuteres stordriftsfordele eller stordriftsulemper. Det afhænger af, hvilke opgaver de får. F.eks. om den offentlige beskæftigelsesindsats og handicappede og udsatte grupper skal forankres i kommunerne.

Dårlige argumenter

Der er også et meget dårligt argument for at nedlægge de små folkeskoler, som skete i 2002:

»Danske elever opnår svagt bedre læsefærdighed for skoler med op til 475-574 elever.«

Men figuren viser også, at læsefærdigheden så falder for skoler over 574 elever. Der står også:

»Man har ikke fundet nogen sammenhæng i forskel på trivsel blandt store og små skoler.«

Et andet dårligt argument er, at »elever i større kommuner har marginalt (=3 procentenheder) højere sandsynlighed for at fuldføre en ungdomsuddannelse«. Større kommuner har færre udgifter pr. elev end mindre, men ikke entydigt

»Der er derimod intet, der tyder på, at kommunestørrelse har betydning for elevernes faglige niveau i folkeskolen.«

Da det altid er landdistrikterne, der kommer til at mærke sparekniven, når rationaliseringer skal gennemføres, må deres situation i kommunalreformen bringes ind i debatten.

Servicen forringes

Det er servicen i randområderne, der konstant bliver forringet/nedlagt. Det drejer sig om dagpleje, vuggestuer, børnehaver, skoler, fritidshjem, SFO, biblioteker, bogbusser, ældreforsorg, plejehjem, hjemmepleje, trafikforbindelser m.m.

Her er det nære miljø med trivsel og tryghed, og især den lokale skole er væsentlig for lokalsamfundet. Hver by og landdistrikt har sit historisk kulturelle særpræg, der skal respekteres.

Nogle af de mindste kommuner mangler faglig ekspertise på nogle områder og må købe sig til den uden for kommunen, for eksempel hos jurister.

Dette er uhensigtsmæssigt, også fordi erfaringerne så ikke bliver i kommunen. Her kan sammenlægninger være en fordel. Men for alle størrelser af kommuner skal befolkningen selv bestemme.

Hvis især en landkommune skal sammenlægges, vil jeg kraftigt råde til, at der på forhånd forhandles om ovennævnte serviceorganer, for ellers siger erfaringen, at denne for befolkningen meget vigtige service vil blive nedlagt i rationaliseringens økonomiske navn.

Der er et udbredt frugtbart samarbejde kommuner og amter imellem, som også fremover kan klare mange opgaver.

Det er udefra kommende forhold, der bestemmer kommunernes økonomi, og derfor skal mere retfærdige generelle udligningsordninger benyttes.

Det bliver dyrt

Hvem skal betale? Det bliver dyrt, og der er kun skatteborgerne til at betale. Hvad nu når der er skattestop?

It skal samarbejdes, nye bygninger, ombygninger, omlægninger m.m., så det betyder også dårligere offentlig service under gennemførelsen samt omtalte store menneskelige omkostninger. Som i det øvrige erhvervsliv er der også i det offentlige sket en arbejdsintensivering, der i forvejen slider på de ansatte.

I Danmark har vi erhvervsmæssigt mange små og mellemstore virksomheder, som har en påfaldende stabil sammensætning, der giver en fin omstillingsevne også i konkurrencen med udlandet.

Dette sammen med vores nuværende stats-, amts- og kommunalstruktur må være nogle af de væsentlige årsager til, at Danmark er det femte rigeste land pr. indbygger i verden.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.