Leder: Slingrevalsen

TRAFIKminister Flemming Hansen kan ikke lide Århus.

Anderledes kan vi ikke tolke hans rygmarvsreaktion over for enhver henvendelse fra Danmarks største bysamfund efter København.

Det seneste eksempel herpå er planerne om at erstatte en del af Grenåbanen med sporvogne eller en såkaldt "letbane". Idéen er indlysende rigtig. Modsat Grenåbanen følger sporvogne trafikstrømmen, ligesom den betyder både hurtigere og mere lydløs drift.

Trafikministeren frygter, at indførelsen af en letbane vil betyde dødsstødet for togdriften til Grenaa.

Naturligvis. En lukning tjener skatteydernes interesse al den stund, at Grenåbanen på strækningen mellem Hornslet og Grenaa målt på tilskuddet pr. passager er Danmarks ubetinget dyreste jernbanestrækning.

Retfærdigvis skal det siges, at trafikministeren ikke kan bebrejdes en vis politisk metaltræthed over for Århus. Gang på gang løbes han på dørene med krav om statslig medfinansiering af infrastrukturelle projekter i Århus, der alle har det til fælles, at de ikke er samlet i én mastertrafikplan.

En mastertrafikplan, der rækker mindst 10 år ud i fremtiden og er så bredt politisk funderet, at den ikke ender som offer for de evindelige landsbytosserier i byrådsarbejdet, vil gøre det muligt at udsætte trafikministeren, regeringen og Folketinget for et så massivt og vedvarende pres, at den statslige medfinansiering nok skal falde på plads.

Opgaven bliver tilmed endnu lettere, når Århus Amt ophører med at eksistere, hvilket fjerner et stærkt forstyrrende og aldeles unødvendigt mellemled i den lokale trafikplanlægning.

Vi tror ikke, at trafikministeren i sit inderste nogensinde kommer til at elske Århus, men mindre kan også gøre det. Det vigtigste er, at Århus i trafikpolitisk henseende ud ad til fremstår så enigt, at et flertal på Christiansborg fatter alvoren.

Det kræver imidlertid en ganske anden professionalisme fra byrådet end den, vi hidtil har været vidne til. Det er muligt, at man kan slingre ned af Vestergade, men i forholdet til regering og folketing tåler Århus ikke flere slingreture.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.