Fuldend den trafikale aflastning

Århus mangler en byplan. Uden de nødvendige trafikale forudsætninger tillades igen og igen trafikskabende funktioner, der belaster hele byen og især den indre by og havnefronten.

Østhavnen og Bruun's er eksempler herpå, og man fortsætter med idéer om nyt centralt bibliotek m.m. på havnefronten og etablering af en helt ny bydel på Nordhavnen. Man har da også fine gamle idéer om større forbindelse mellem inderhavnen og city, men det tredobbelte trafikale jerntæppe på havnefronten er i dag en større barriere end nogensinde.

Hvordan vil man afvikle den stigende trafik?

Jo - nu er der sandelig planer om at flytte gennemfartstrafikken på havnefronten vest om byen til Ringgaden (og nogle vil så måske vælge Allégaderingen).

Det er en meget dårlig plan.

Havnefrontens trafik skal nedbringes, men tra-fikosen her blæser dog normalt ud over bugten, hvorimod en stor omvej via Ringgaden vil producere meget mere luftforurening, og den vil belaste tusindvis af boliger og med vestenvinden ledes ind over den indre by.

Molboagtigt

City og Bruun's er lettest at trafikbetjene fra øst. Kunderne kommer bl.a. fra nord og syd, og mange beboere i en ny bydel på Nordhavnen vil skulle mod syd.

Det vil være helt molboagtigt at sende al den trafik vest om byen.

Men hvordan skal man så skabe de trafikale forudsætninger for de nye funktioner på de gamle havneområder og citys forbindelse med havnen?

Jeg har for mange år siden foreslået en havneringvej, der vil fuldende Allégade-ringen med en Øster Allé. Den kan lede trafikken via pier 2 og Mellemarmen (værftspieren) uden om havnefronten og muliggøre en enkel ugenerende gennemfartstrafik øst om byen.

Forbindelsen er der så godt som allerede, da pierne jo allerede er kørearealer. Vejen skal blot afmærkes, og så skal der etableres en oplukkelig bro mellem pierne for daglige ud- og indsejlinger.

Flot havnebyrum

Denne Øster Allé vil give de trafikale forudsætninger for dannelsen af et flot havnebyrum, og havnefronten kan gives en smuk boulevard for kollektiv og langsomt kørende ærindetrafik til city, parkeringsmuligheder, promenade og enkelte nye attraktioner.

Øster Allé vil give trafik-anterne et flot view over havnefronten og ud i bugten samtidig med, at den vil muliggøre etablering af nye attraktioner på pier 2 og især Mellemarmen vis a vis havnefronten.

Det er fint med idéer om udvikling af havnen, opera, bibliotek m.m., men den trafikale infrastruktur skal først etableres. Lad Øster Allé aflaste byen for gennemfartstrafik.

Inderhavnen er byens gamle entré - i dag beskæmmet med containeroplag, trafikale barrierer, uvedkommende magasiner, nedslidt havnegrej og et skæmmende værft.

Øster Allé kan skabe forudsætningen for, at city kan åbne sig mod et flot havnebyrum - der kan gengive byen en flot og attraktiv entre fra havet.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.