Linn hjælper folk i tøjet

Ung kvinde fra Åbyhøj tilbyder at købe tøj for personer, der ikke selv har lyst eller tid til at gå i tøjbutikker. Hun håber på sigt at kunne leve af at klæde andre på.

Tøjkøb deler vandene som få andre af hverdagens udfordringer.

For nogle er det en hyggelig adspredelse at gå på jagt efter en striktrøje i flere timer i stribevis af tøjbutikker. For mange andre er tøjshopping en pinefuld pligt, de ikke ejer lysten eller tiden til. Den sidste gruppe får nu en hjælpende hånd af en ung kvinde fra Åbyhøj.

25-årige Linn Frederiksen har startet sin egen virksomhed med navnet Personal Dresser. Hun tilbyder mod en betaling på 450 kr. i timen at handle tøj for dem, der ikke selv går i tøjbutikker.

Hvorfor tror du, der er kunder til den service i Århus?

»Der er et behov for den ydelse, jeg tilbyder. For eksempel satser flere og flere kvinder på deres karrierer, og i en hverdag med mange timers arbejde og et familieliv prioriterer de ikke tøjkøb særlig højt,« siger Linn Frederiksen.

Både for unge og ældre

Hendes service spænder fra handicappede og overvægtige til personer med tidsmangel og skæve arbejdstider.

Målgruppen er primært yngre mennesker fra 25 år og opefter, men også ældre og yngre kunder er velkomne.

»Mit mål er at få 20 kunder á gennemsnitligt en time om måneden. I starten har jeg Personal Dresser som deltidsbeskæftigelse, men på længere sigt håber jeg at kunne leve af det,« siger Linn Frederiksen, der arbejder 30 timer ugentligt som handicaphjælper.

Hvor lang tid giver du dig selv til at nå målet på 20 timer om måneden?

»Jeg har ikke sat nogen dato. Hvad der end sker, vil jeg stadig have Personal Dresser som en bibeskæftigelse, for jeg synes, det er sjovt at hjælpe og inspirere andre til de rette tøjkøb,« siger Linn Frederiksen.

Tøjkøb i tre trin

Hele seancen er en tretrinsraket. Første trin er en samtale hos kunden eller i Linn Frederiksens lejlighed, hvor hun tager mål på kunden og pejler sig ind på tøjstil, -behov og -ønsker. Dette trin er kun nødvendigt ved første konsultation. Linn Frederiksen noterer og gemmer kundens mål og tøjsmag, så hun også næste gang ved, hvad kunden behøver.

Andet trin er, at Linn Frederiksen går i butikker og finder tøj, som hun tager med hjem til kunden i udvalg. Tredje trin er, at kunden vælger, hvilke striktrøjer, cowboybukser eller t-shirts vedkommende vil have. Det tøj, kunden ikke vil have, får butikkerne retur.

»Ud fra samtalen har jeg et indtryk af kundens behov, som jeg så skal opfylde. Hvis kunden har 1.000 kr. og har brug for et par bukser, en striktrøje og en t-shirt, er det min udfordring at finde det.

Hvad sker der, hvis kunden ikke vil have det tøj, du finder frem?

»Jeg skal stadig have 450 kr. i timen for min ydelse, men jeg har da et problem, hvis kunden ikke kan lide tøjet. Jeg håber ikke, den situation opstår.«

Kommer fra tøjbranchen

Linn Frederiksen har arbejdet fire år i tøjbutikker i Århus, Randers, Kolding og Odense - blandt andet som butiksbestyrer i halvandet år - som ballast for sit soloprojekt.

Hun har i et par år tumlet med tanken om at blive personal dresser, og efter lidt pres fra sin søster tog hun springet.

»Jeg har åbnet Personal Dresser, fordi jeg selv tidligere har været i tøjbranchen og ved, at kunderne sætter pris på personlig service. Forskellen er, at jeg ikke skal sælge tøj som ekspedienterne i tøjbutikkerne, men finde det rette tøj. Derfor kan jeg også være 110 procent ærlig over for mine kunder.«

Siger du så til dine kunder, at de er for store til noget undertøj eller har en stor bagdel i et par bukser?

»Ærlighed varer længst, og der er altså forskellige måder at sige den slags til kunderne. Jeg vil i stedet sige, at størrelsen vist er forkert eller spørge, om kunden føler sig tilpas i tøjet.«

Er du en slags modepoliti, der dikterer god og dårlig smag?

»Nej, det vil jeg ikke kalde mig selv. Kunderne skal have det tøj, der passer til dem, og som de kan lide. Ikke hvad jeg kan lide. Jeg skal ikke dømme eller lave om på folk, men hjælpe og inspirere dem i deres tøjkøb.«

Kendt fra USA

Ideen med en personal dresser er kendt fra England og især USA. Herhjemme er ideen endnu ganske ny, men enkelte stormagasiner og butikker har ansat personal shoppers. Blandt andre Magasin i Århus. Senest har det britiske stormagasin Debenham's i det nyåbnede megacenter Fields i Ørestaden fået en personal shopper til at assistere kunderne.

»Der er forskel på deres personal shoppers og på mig som personal dresser. For mig at se er personal shoppers bare tøjekspedienter, der kan gå ud af butikken. Jeg er ikke tilknyttet bestemte tøjbutikker og kan derfor handle det sted, der passer til kundens stil og behov. Desuden går mit koncept netop ud på, at mine kunder ikke skal med ud at shoppe. De er fri for at gå i butikker.«

hille@paradis.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.