Århusianerne skal lære at tage bussen

Flere kollektive transportmidler er en forudsætning for, at den storstilede trafikplan for Århus midtby lykkes. Det vurderer de ansvarlige rådmand.

Århusianerne skal i et væsentligt omfang lære at lade bilen stå og i stedet tage bussen eller cyklen. Ellers bliver presset på vejnettet så stort, at trafikken brænder sammen.

Det vurderer de ansvarlige rådmænd på området.

Århus Byråd har netop sendt en storstilet trafikplan for Århus midtby i offentlig høring over de næste otte uger.

Her lægges der op til trafikinvesteringer for op mod 700 mio. kr. over de næste 15-20 år. Det skal skabe plads til busser og tage toppen af trafikstigningen i midt byen.

Frygter kolossale problemer

»Hvis ikke det lykkes at flytte privat trafik til offentlig trafik, så holder planen ikke, og så bliver der kolossale problemer i midtbyen,« siger teknisk rådmand Poul B. Skou (K).

Han opfordrer derfor sin radikale kollega, trafikrådmand Peter Thyssen, at komme med nye initiativer til, hvordan bustrafikken kan indrettes samt sætte fart på et samarbejde mellem Århus Sporveje og Århus Amts' busser.

Forslag om pendlerbusser

»Udviklingen kommer ikke af sig selv, og det er ikke nok at lave busprioriteringer og rive et hus ned her og der,« siger Poul B. Skou.

Rådmanden forestiller sig regulære pendlerbusser a la modellen fra København og Aalborg, hvor busser med korte mellemrum hurtigt kører mellem forstæderne og midtbyen eller centrale trafikknudepunkter.

Peter Thyssen giver ham ret.

»Vi skal se på hele trafikstrukturen. Men det er ikke gratis,« siger Peter Thyssen.

Han henviser til, at nye hurtigruter vil betyde nedlæggelse af andre ruter eller kræve flere midler.

Århus Sporveje holder i juni en konference i anledning af selskabets 100 års jubilæum. Her vil konsulentvirksomheden Cowi A/S give sit bud på, hvordan busdriften kan indrettes i Århus.

Direktør i Århus Sporveje Torben Høyer mener, at der er brug for en samlet trafikplan for hele regionen.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.