Sporvejene skal være kommunale

Byrådsflertallets beslutning ved det seneste budgetforlig om at udlicitere bybustrafikken i Århus inden 2008 samt den nylige beslutning om at dele Århus Sporveje op i to selskaber er katastrofal.

Århus Sporveje blev i 2003 kåret til Danmarks bedste trafikselskab af passagererne. Det kan altså ikke være, fordi passagererne er utilfredse med servicen, at man vil udlicitere. Samtidig er vilkårene for medarbejderne bedre i Århus end i København og Aalborg, hvor bybusdriften er udliciteret.

Personalegennemtrækket er væsentligt lavere, og medarbejderne bliver i mindre grad fyret ved længerevarende sygdom. Det kan altså heller ikke være, fordi man vil sikre bedre vilkår for de ansatte.

Økonomisk giver det heller ikke nogen mening at ville udlicitere driften. Århus Sporveje ligger på niveau med HT i forhold til skattefinansieringen pr. indbygger og i forhold til skattefinansiering pr. påstiger i 2000. Og siden da er skattefinansieringen pr. påstiger faldet i Århus fra ca. 3,40 kr. i 2000 til 2,75 kr. i 2002.

Herudover bør det nævnes, at Århus Sporveje har haft en stigning i antal påstigere i perioden fra 1990-2000, og at Århus Sporveje har klart flest påstigninger pr. indbygger. Desuden er det i Århus, at man aflyser færrest afgange i sammenligning med Aalborg, Odense og København.

Den eneste grund, der umiddelbart står tilbage for at udlicitere bybusdriften i Århu, er altså ideologisk og overhovedet ikke forankret i sund fornuft.

Der er behov for at fastholde den offentlige kontrol med den kollektive trafik i Århus.

I stedet for sit ideologiske korstog burde man i stedet interessere sig for, hvordan man får flere brugere af bybusserne, til gavn for miljøet.

Nedsættelse af billetpriserne samt en bilfri midtby kan i den forbindelse være vejen frem.

En ordentlig kollektiv trafik kræver politisk kontrol, derfor skal Århus Sporveje fastholdes på kommunale hænder.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.