Bevar dog amterne

Strukturreformen kan give anledning til mange bekymringer for, hvor galt det kan gå, når det bl.a. gælder trafik, miljø, store indkøbscentre og sygehuse.

STRUKTURREFORMEN lægger op til store ændringer i organiseringen af trafik og planlægningen fremover. Med udgangspunkt i min erfaringer fra mange års arbejde i vores lokalområde giver det anledning til mange bekymringer for, hvor galt det kan gå.

Vi har i en årrække arbejdet for at få bedre koordinering mellem lokal og regional bustrafik, fordi vi i vores område er betjent af amtet, men ofte skal vi køre videre med bybusser inde i Århus.

Vi havde håbet på et amtslig trafikselskab, der koordinerede al trafikken inden for vores område. I stedet har vi nu fået et jysk trafikselskab, som skal tage sig af den tværkommunale trafik, mens resten af den kollektive trafik skal planlægges i kommunerne.

Stort tilbageskridt

Det lyder som et stort tilbageskridt, hvor den tværkommunale trafik nu fremover i praksis vil blive planlagt uafhængigt af den kommunale trafik. Amtslige trafikselskaber havde været en langt bedre størrelse, hvilket vi også har set i Nordjyllands Amt, hvor man netop har fået etableret et optimalt samspil mellem trafikken i Aalborg By og i Nordjyllands Amt.

Stor forvirring

På vejområdet har vi ofte været frustrerede over, at nogle veje er amtslige og nogle kommunale, fordi det har givet anledning til stor forvirring, men nu bliver de større veje alle kommunale, og så bliver det jo spændende at se, hvordan veje som Oddervej, Skanderborgvej og andre amtsveje bliver udbygget over kommunegrænser.

Det bliver sikkert noget med cykelstier til kommunegrænsen og så ikke mere, som vi allerede kender det i dag ved grænsen mellem Århus Kommune og Odder Kommune.

Mest truende er dog perspektivet om, at Vejdirektoratet måske skal overtage flere veje.

Erfaringer fra vores område og fra andre veje i vores område er, at der er for langt til København, når lokale problemstillinger skal løses.

Set fra København bliver principper og overordnede målsætninger vigtigere end lokale beboeres problemer.

Byen deles op

I Malling har vi et konkret eksempel, hvor Vejdirektoratet forsøger at dele byen op i to, fordi de ikke ønsker biltrafik over Odderbanen. Den form for hærværk mod en by i Jylland betyder ikke så meget, når man sidder og administrerer principper i København.

På plan-området har vi ofte oplevet, at selv en stor kommune som Århus vil gå på kompromis med beskyttelsen af grundvandet for at kunne få udbygningstakten sat op.

Århus Kommune prioriterer ofte lokale entreprenør-interesser og et større skattegrundlag højere end grundvandsbeskyttelsen.

Her har amtet været en stærk allieret, som har været i stand til at se ud over de snævre kommunale interesser.

En allieret som nu forsvinder uden en klar erstatning på et højere organisatorisk niveau. Resultatet vil givet blive, at de mange investeringer i grundvandsbeskyttelse, som er sikret af amtet, nu går tabt. Og på sigt vil grundvandet lide ubodelig skade.

Får frit spil

Amtet har også været en vigtig spiller i sikringen af en styret udbygning af indkøbscentre.

Med den nuværende regering og frit spil for kommuner vil vi se en hastig vækst i centre med deraf følgende butiksdød blandt de små handlende.

Vi vil juble over de dejlige centre og bagefter brokke os over, at der ikke er nok små butikker i nærområdet. Men i stedet for at brokke os om nogle år, bør vi sikre en stærk regional funktion til at begrænse væksten i centre.

Alt i alt må jeg konkludere, at jeg mener, at amterne bør bevares i deres nuværende størrelse og med de nuværende opgaver, men uden sygehuse.

Vi kan ikke undvære amterne, fordi lokal styring vil give for snæver økonomisk tænkning, og statslig styring vil være ødelæggende for borgernes medindflydelse.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.