Gode råd til eksamen

Svedige håndflader, tør hals og nervøs rysten på hænderne kender de fleste, der har prøvet at gå til eksamen. Men faktisk er der flere ting, du kan gøre for at slippe af med eksamensangsten.

Det er naturligt ikke at kunne læse mere end seks timer om dagen, og du skal være meget opmærksom på, om du reelt får noget ud af at læse meget mere.

Læs på den tid af døgnet, der passer dig bedst. Fordi andre kan gå friske i gang med læsningen kl. 7 om morgenen, er det ikke sikkert, at du kan.

Afsæt gode pauser, når du læser. Cirka hvert 20. minut vil din hjerne koble af et par sekunder. Det er helt normalt. Det skal du give dig selv lov til. Luk bøgerne, når tiden er gået.

Lad være med at overskride læsetiderne, uanset om du er kommet for sent i gang.

Slap af ind i´mellem

Husk også at holde fri ind imellem. Dyrk sport eller motion, vær sammen med venner og familie eller slap lidt af alene.

Hvis du for eksempel tænker, at du nok vil dumpe til den kommende eksamen, eller at klappen vil gå ned eller lignende, så vil du føle dig utryg eller utilpas. Det vil påvirke din adfærd.

Du bliver måske rastløs eller alt for passiv - og din krop vil måske reagere med hjertebanken ved ordet eksamen, ondt i maven, eller du kan blive utroligt træt.

Dette påvirker igen dine tanker, og du er på vej ind i en negativ, nedadgående spiral. Det skal du ændre ved at "manipulere" dine tanker, så du kan få nogle positive tanker om den kommende eksamen.

Tænk positivt

Lav en positiv sætning, der passer på dig, for eksempel: "Jeg skal nok klare den næste eksamen". Skriv sætningen med store bogstaver på store sedler og hæng sedlerne, hvor du ser dem dagligt - på køleskabsdøren, på skrivebordet, på toilettet osv.

På et eller andet tidspunkt vil du opdage, at du rent faktisk "kommer til" at tænke sætningen, og så er du i gang med at vende den negative, nedadgående spiral til en opadgående, positiv spiral. Og positive tanker smitter af på følelser, adfærd og fysiske fornemmelser i kroppen.

Forberedelser til mundtlig eksamen kan bestå i at lave prøveeksamener, at deltage i andre eksamener som tilskuer og at løse opgaver.

Tal med læreren

Det er en rigtig god idé at tale med din lærer, hvis du er meget nervøs til en eksamen. For ofte er det sådan, at man ikke kan se din nervøsitet udenpå. Det er kun et kaos, du føler inde i dig selv.

Hvis læreren er klar over, hvordan du har det, vil han eller hun kunne tage højde for det i selve eksamenssituationen og støtte dig.

Derfor - fortæl din lærer om nervøsiteten, så behøver du ikke at bruge kræfter på at skjule den.

Skriv evt. en huskeseddel på, hvad du skal gøre, hvis du går i stå, eller klappen går ned. Skriv for eksempel med store bogstaver: HUSK AT TRÆKKE VEJRET DYBT NED I MAVEN!

Lad være med at åbne bogen om morgenen på eksamensdagen for lige at tjekke, om du nu kan tingene. Du vil måske ikke kunne genkende det, du slår op på, og panikken vil hurtigt brede sig. Spis en fornuftig morgenmad, tag afsted i god tid, eventuelt sammen med en god ven eller veninde. Kom ikke for tidligt, men heller ikke for sent.

Husk, at det er i orden at være nervøs op til en eksamen. Det er de fleste. Det er modigt at turde stå ved nervøsiteten.

Kilde: Studenterrådgivningens pjece "Eksamen - gode råd og ideer i forbindelse med eksamenslæsning."

www.studraadgiv.dk

jpaarhus@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen