Teaterpris vil skærpe Katapult

National anerkendelse vil betyde endnu højere kvalitet på Teater Katapult, forsikrer stedets leder, Torben Dahl, som er dus med kulturministeren og har store samarbejder i støbeskeen.

Der er julelys i Torben Dahls øjne, og som var det bestilt, runger julesangene ind i kontoret fra salen, hvor stand up-komikeren Rune Green og en flok musikere er i gang med de sidste afpudsninger af Greenens juleshow.

Decemberstemningen er således total på Teater Katapult. Men den fineste kalendergave pakkede teaterleder Dahl ud fredag eftermiddag på Café Teatret i København, da landets teaterkritikere overrakte Teater Katapult årets initiativpris.

»Den pris betyder utrolig meget. At de danske kritikere anerkender os som et teater, der vil noget, er et utroligt skulderklap, når man ser ned over listen over dem, som har fået prisen tidligere,« siger Torben Dahl på sit lille kontor inde bag bardisken i stueetagen.

I det hele taget oser lokalerne i Rosensgade af atmosfære. Og af teaterhistorie. Oppe i teknikrummet sad i de glade kollektive 1970'ere teaternavne som Preben Harris, Waage Sandø, Henrik Bering Liisberg og Palle Jul Jørgensen.

De drømte store teaterdrømme og tog afsæt i det alternative, politiske teater og ensemble-demokrati i Svalegangen, som siden er blevet et veletableret storbyteater i Rosenkrantzgade.

Og lad os lige repetere: Preben Harris blev siden leder på Folketeatret i København i mange år. Waage Sandøe er chef for Det Danske Teater, som forsyner hele landet med turnéforestillinger. Henrik Bering Liisberg var i mange år chef for Det Kgl. Teater og sidder nu som direktør for Den Storkøbenhavnske Landsdelsscene. Og Palle Jul Jørgensen var chef for Aarhus Teater i 18 år.

Små skridt

Så det oplagte spørgsmål til den 40-årige Torben Dahl er knap lanceret, før han med et drenget smil afviser den slags ambitioner.

»Jeg sidder i hvert fald ikke på Det Kgl. Teater om 10 år. Vi kan på Katapult lide at kalde os off off off Broadway,« forklarer Torben Dah. Han hentyder til teaterjargon fra New York, hvor den etablerede scene er Broadway, mens den mindre konsoliderede er off Broadway. Og jo mere alternativ og eksperimenterne (og finansielt ustabil), jo flere off'er, sættes foran Broadway.

Så du vil altid være off off off Bispetorv, hvor Aarhus Teater ligger?

»Jeg vil gerne fjerne et off hvert år, men et sidste off vil jeg insistere på at bevare. Vi skal fortsat være et alternativ til de helt etablerede scener. Vi ønsker ikke at ende med en forpligtelse til at spille en vis portion klassikere og en vis portion det ene og det andet.«

Dog har du fået 300.000 kr. fra kulturministeren på betingelse af, at de bruges til at udvikle ny dansk dramatik?

»Ja, men det er jo en forpligtelse, vi selv søger, fordi vi netop ønsker at fortælle historier for den samtid, vi lever i. Og det er vigtigt, at vi fortsat forsøger at pille det filter væk, som ofte eksisterer mellem scenen og publikum. Vores ambition er at fjerne den boble, som teater ofte befinder sig i,« siger Torben Dahl.

På hat med Brian

Måske han ikke ønsker at være stor teaterdirektør.

Men at han allerede regnes med på de bonede gulve, er ikke kun kritikernes fortjeneste.

»I oktober 2003 argumenterede jeg i en artikel i Berlingske Tidende for, at der skulle gøres noget for at udjævne det meget høje trappetrin, som eksisterer imellem det professionelle, uddannede teatermiljø og vækstlaget. Mange kommer jo ikke ind på f.eks. teaterskolerne. Men der dukker alligevel talenter som en Sofie Gråbøl op. Efter den artikel blev jeg ringet op af kulturministerens sekretær og inviteret til et møde med ham,« fortæller Torben Dahl.

Mødet med Brian Mikkelsen (K) er blevet til flere uformelle kontakter, hvor skellet mellem vækstlag og teatre med faste tilskud er blevet drøftet.

»Lad os nu se, hvad der sker. Vi har i hvert fald ministerens bevågenhed,« siger Torben Dahl.

Efter at have fået initiativprisen kan Katapult vente endnu mere bevågenhed kritikerne.

Det har formentlig været nemt at stemme på vinderen, for Teater Katapult har i 2004 været på manges læber på grund af forestillingen "Storm over skrig".

Dramatikeren Christian Lollike blev nummer tre i Teater Katapults dramatikerkonkurrence med sin tekst om unge mænd, der er involveret i en massevoldtægt. Stykket skaber en vis forståelse for, at unge i pressede situationer kan blive voldtægtsforbrydere.

Dansk Folkepartis kulturpolitiske ordfører Louise Frevert mente, at temaet var uforeneligt med offentlig støtte.

Den debat blev lukket, da et yderst enigt anmelderkorps gav forestillingen topkarakter.

»Var støtten frataget os på grundlag af "Dom over skrig", havde ideen med statsstøtte til dansk teater spillet fallit. Det ville have været et slag imod ytringsfriheden,« siger Torben Dahl, som lover nye flere nyheder og flere provokationer.

»Vi har et stort samarbejdsprojekt, som jeg ikke kan se mere om endnu. Vi har også mere, som vil provokere, på programmet - og mere af Christian Lollike.«

Manden fra nord

Den 40-årige teaterleder er ved et tilfælde endt på Teater Katapult i Århus.

Han er født i Brønshøj, boede i Greve Strand, til han var syv, hvorpå familien flyttede til Nordjylland. Han blev student fra Hjørring Gymnasium i 1983. Efter militærtjeneste i Skive tog han en etårig handelseksamen.

Tre år på nordjyske reklamebureauer blev efterfulgt af en bachelorgrad i økonomi fra Aarhus Universitet, som blev afsluttet i 1995.

»Men omkring 1991 blev jeg grebet af teatermiljøet, da jeg meldte mig til et FO-kursus, der hed "Fra idé til forestilling", på Rosenteatret. Siden blev jeg opfordret til at være med i Rosenteatrets festugerevy.«

Torben Dahls drengene smil sniger sig frem i ansigtet.

»Det var jo to vidt forskellige verdener. Og jeg ville gerne kombinere dem. For jeg har et iværksættergén og et kulturgén. Så et job som teaterdirektør var en god kombination.«

Derfor blev Teater Katapult etableret som et teaterhus i 2002 i de traditionsrige lokaler i Rosensgade, hvor Svalegangen og siden Byens Åbne Scene har holdt til.

Risiko for chok

»Vi fik skabt en god profil som en åben scene med et godt slogan: "Risiko for kulturchok!" Og vi oplevede, at skuespillere var mere end villige til at satse på at bryde igennem. For dem handler det om at blive set. Så vi kunne lave optagelsesprøver til nye stykker, selv om vi ikke kunne tilbyde løn,« fortæller Torben Dahl.

Målet har hele tiden været at udvikle talentfuld dramatik, højprofilere nye dramatikere og sætte stykkerne i scene. Workshops, kurser, etablering af skrivegrupper og readings, hvor dramatikere kan se deres ord prøvet med skuespiller, har været værktøjet, som skulle tilslibe det moderne danske drama.

I en kælder

Et afgørende skridt mod professionalismen blev taget, da Torben Dahl af Lars Kaalund fra Østre Gasværk fik lov til at opsætte hans gyser "I en kælder" i en århusiansk version.

»Vi havde 40-50 spillere til audition til de fem roller. Og vi var heldige med publikums reaktioner. To måtte gå under den første forestilling. Den ene kastede op,« husker Torben Dahl uden sensationslyst i stemmen.

»Det er ikke effekten, vi går efter. Men vi vil lave teater, som er så tæt på og så nærgående, at filtret mellem publikum og scene er tyndest muligt. Jeg taler ikke om superrealisme, for "Dom over skrig" var f.eks. et stilistisk stykke, men den følelse, det gav publikum, var virkelig,« siger teaterlederen.

»Vi vil lave teater, som er debatskabende også uden for teatermiljøet. Debatten skal handle om, hvordan vi agerer som mennesker og skal bevidstgøre mennesket i samfundet,« lyder hans parole.

I dag synes Teater Katapult godt på vej mod noget stort.

»Jo mere opmærksomheden er, jo flere ønsker at arbejde på stedet. Og det skærper kvaliteten,« mener Torben Dahl.

Teatret råder i de kommende tre år sammenlagt over 600.000 kr. fra Kulturministeriet og Århus Kommune.

»Vi håber, at vi, næste gang vi søger, kan få en permanent driftsstøtte fra kommunen på yderligere 500.000 årligt. Jeg vil ikke pege på, hvor kommunen skal finde pengene - men den kunne jo udvide kulturbudgettet.«

anders.lange@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen