Malmros ærgerlig over SAS

Filminstruktøren Nils Malmros måtte sammen med andre flypassagerer på en stor omvej, da SAS aflyste en flyafgang fra København til Tirstrup.

Den århusianske filminstruktør Nils Malmros er efter en ubehagelig oplevelse med aflyste flyafgange blevet noget betænkelig ved at benytte SAS' indenrigsfly.

»Efter denne oplevelse tør jeg ikke længere vove at tage med et indenrigsfly, når jeg virkelig skal nå noget vigtigt, og det er jo en meget kedelig reklame for SAS,« fortæller Nils Malmros, da JP Århus i går kontaktede ham.

Som omtalt i JP Århus i går viser statistikken, at det går bedre med afviklingen af indenrigsflyvningen mellem Aarhus Lufthavn og Københavns Lufthavn. Flere end 98 pct. af de planlagte flyafgange gennemføres, og SAS har en målsætning om at få procenten op på 99. Men for eksempel også amtsborgmester Johannes Flensted-Jensen (S) har flere gange i november oplevet, at fly er blevet aflyst.

Når et fly aflyses, sker det som regel, på grund af tekniske problemer med et fly, eller når en overnattende kaptajn i Århus f.eks. melder sig syg.

Intet personale

I tilfældet Nils Malmros var årsagen til aflysningen en anden - nemlig problemer med at skaffe kabinepersonale:

»Allerede om morgenen torsdag den 25. november blev flyafgangen kl. 7.10 fra Århus aflyst med begrundelsen, at der var mangel på kabinepersonale. Det kan jo ske, force majeure. Da jeg skulle med det næste fly kl. 7.45 var det i øvrigt forsinket med samme begrundelse,« fortæller Niels Malmros.

»Kl. 19.30 samme aften skulle jeg holde et foredrag i Viborg. Mod sædvane var jeg i Københavns Lufthavn en halv time før flyafgangen kl. 16.05, men da fik jeg og mange andre rejsende besked om, at flyet var aflyst på grund af problemer med at skaffe kabinepersonale,« siger Niels Malmros.

Udsolgte afgange

»Jeg blev meget vred. Man vidste jo, at der var disse peronaleproblemer, men vi fik om morgenen intet at vide om, at eftermiddagsflyet også ville blive aflyst. Da alle øvrige flyafgange til Jylland resten af dagen var udsolgte, fik vi af SAS tilbud om at blive kørt til Århus i en bus, som først ville være fremme kl. 20,« siger Nils Malmros.

Da han skulle være i Viborg kl. 19.30, håbede han at kunne nå en togforbindelse, men det viste sig umuligt at nå frem i tide med et tog. I stedet fandt han ud af, at der faktisk var ledige plader på en flyafgang til Karup.

Han og nogle andre rejsende tog med dette fly, og SAS betalte en taxa fra Karup til Tirstrup. Undervejs stod Nils Malmros af i Viborg.

»Efter foredraget kl. 22 havde jeg så lige det problem, at min bil stod i Aarhus Lufthavn, men til alt held for mig, tilbød en person at køre mig til lufthavnen.«