Leder: Ny Århushal

I NOSTALGISKE stunder kan mange århusianere i moden alder med veneration tænke tilbage på dengang Århus havde en hal, der var et folkeligt omdrejningspunkt for byens sports- og kulturliv. Århushallen er forlængst fortid, men efter at have været undervejs et stykke tid, skal byrådet snart behandle et forslag om en ny hal i Århus.

Rådmand Torben Brandi Nielsens (S) magistrat har udarbejdet en plan for en storhal med plads til mindst 10.000 tilskuere. Samtidig presser Venstres byrådsgruppe på for at få rådmanden til at gå i offensiven over for staten for at sikre sig økonomisk støtte herfra.

I den forbindelse har der været lidt knurrerier om hvem, der skal hjemsøge hvem for at skaffe statskroner til halbyggeri i Århus. Det er i småtingsafdelingen, og et flertal i byrådet skal såmænd nok til sin tid støtte opførelsen af en såkaldt superhal, finansieret af kommune, stat og private i fællesskab.

Så vidt så godt. Desværre hopper kæden af, når både forvaltning og politikerne mener, at hallen skal placeres, hvor Århus Cyklebane nu ligger. Ganske vist er cykelbanen i forfald og banesporten marginal, men det vil være en fejltagelse at placere en ny kæmpehal her. Området har i forvejen mere end svært nok ved at klare bl.a. de belastninger, de nuværende faciliteter, stadion og Atletion, afstedkommer i form af tilskuertilstrømning.

En ny storhal kan med større fordel placeres bag Scandinavian Congress Center. Her, midt i byen, ligger godsbanearealerne og byder sig til. Her kan bygges en hal, ikke blot beregnet til sport, men også til udstillinger, messer og kongresser. Beliggenheden er unik for en hal; tæt på hotelkapacitet, tæt på indkøbsmuligheder, tæt på kulturtilbud og tæt på byens liv. En hal på godsbanearealerne kan blive en naturlig del af byens pulsslag.

Ud over at man skal sikre, at hallens døre blive så store, at lastbiler kan køre ind, skal man selvfølgelig også sikre, at der foruden Scandinavians Congress Centers faciliteter, etableres det nødvendige antal parkeringspladser.

Til- og frakørselsforholdene ser, i modsætning til en placering ved cykelbanen, fornuftige ud. Det forekommer ikke uoverkommeligt at etablere fornuftige forbindelser til både indre og ydre ringgade og dermed tilkørselsvejene og motorvejen.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.