Nej til togbro over Grenåvej
EFTER 30 års kamp er det endelig lykkedes at få en aftale i stand mellem staten og Århus Amt om en niveaufri skæring mellem Grenåbanen og Grenåvej i Århus. Men vi skal hurtigst muligt have manet den togbro i jorden, som spøger i amtets beslutningsoplæg. Det vil være en katastrofe for store dele af det nordlige Århus.
Det er helt grotesk, at vi i Århus har en ganske tæt trafikeret jernbane, der krydser en af landets mest befærdede veje. Det er ikke bare til gene for de tusindvis af daglige trafikanter på Grenåvej - det er også et stort sikkerhedsproblem, og det er rent held, at de mange ulykker på stedet endnu ikke har kostet menneskeliv. Det er svært at forestille sig, at det vil kunne forekomme i hovedstadsområdet.
Derfor er det utrolig glædeligt, at det efter årtiers pres endelig er lykkedes at få trafikministeren og amtsborgmesteren til at give hinanden håndslag på at dele udgifterne ved en løsning af det helt indlysende problem.
Men til gengæld vil det blot gøre ondt værre, hvis det misfoster bliver til virkelighed, som spøger i amtets beslutningsoplæg, nemlig en togbro over Grenåvej. Det vil betyde en flere kilometer lang og seks meter høj vold gennem store dele af det nordlige Århus. Enhver sund fornuft tilsiger, at vi skal have vejen ført over jernbanen, som til gengæld gerne må sænkes så meget, som det er muligt. Derfor håber jeg meget, at vi hurtigst muligt kan få manet togbroens spøgelse i jorden og koncentrere kræfterne om at få lavet den bedst tænkelige løsning, hvor Grenåbanen føres under Grenåvej.