Leder: Praj fortiden

I DE RIGTIG gode gamle dage havde folk det godt i Århus. Især hvis de var håndværksmestre og med i et lav. Der var nemlig garanti for et vist udkomme og et liv i velstand, hvis de forstod at sætte tæring efter næring.

Konkurrence forekom ikke. Hverken fra andre håndværksmestre eller på prisen. Ankom der plattenslagere til byen, vidste man nok at få dem jaget på porten. Der har været episoder i byens historie, hvor udenbys håndværkere er blevet gennemtævet. Normalt var alt dog reguleret i dette samfund, der var totalt blottet for dynamik.

Heldigvis råder markedskræfterne i dag, selv om der stadig er ét område, hvor udviklingen er sat i stå, og tingene læs bilerne dårligt bevæger sig: Byens taxaer.

Her trives fortidens lavstanke. Antallet af vogne er begrænset, så vognmændene er sikret et rimeligt udkomme. Hvis der optræder konkurrenter i gadebilledet, kan man tilkalde politiet, for så er der tale om kriminelle pirater.

Formålet med taxanævn og regulativerne er at sikre den bedst mulige service for byens borgere og de gæster, som prajer en vogn i gadebilledet.

Virkeligheden er, at systemet åbenlyst favoriserer vognmændene, der som fortidens lavsmestre ikke behøver at frygte konkurrence.

Selv bilerne kan erhverves til langt mere favorable priser, end alle vi andre må betale, og er vi heldige, kan vi få lov at købe en frikørt taxa på et tidspunkt.

På taxa-området tolereres det, at der ingen konkurrence er i modsætning til alle andre områder.

Tænk på, hvordan konkurrence blandt hyrevogne ville komme forbrugerne til gavn. Vi behøver ikke at blive fragtet rundt i en stor Mercedes. Mindre kan også gøre det, hvis prisen er derefter.

I et samfund, hvor man endda giver mulighed for at konkurrere på for eksempel el-området, forekommer det besynderligt, at taxaområdet stadig er så reguleret.

I Århus er så helt grotesk, fordi en række vognmænd åbenbart ikke har lyst til at køre på tider, da der er brug for mange vogne på gaden. Nu taler kommunen om at tvinge dem på gaden.

Vi er modstandere af tvang. Det er slet ikke nødvendigt. Et langt mere probat middel ville være at liberalisere hele området, og så lade markedskræfterne bestemme tempoet.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.