Publikum strømmer til Svalegangen
Teatret Svalegangen har allerede overgået sit eget billetsalg fra foregående sæson. Over 20.000 billetter har teatret i Rosenkrantzgade solgt, og det er mere end hele sidste sæson.
Glæden er endnu større på grund af det faktum, at sæsonen mangler sin sidste tredjedel for at være slut.
»Succesen skyldes en kombination af flere ting: Mere vægt på pr og marketing og i det hele taget et velsmurt maskineri, der får det hele til at klappe. Men især repertoirevalget har i år vist sig at skabe lige præcist den interesse, som får publikum til at vælge Svalegangen,« vurderer pressemedarbejder Emilie Brøgger, Svalegangen.
Forestillingerne Gylp!, Natmad med Oberstinden og August har særligt trukket helt nye publikummere i teatret.
Thor Bjørn Krebs ammestuekomedie om nye mødre, Gylp, lokkede førstegangsmødre ind i teatermørket i større stil end tidligere.
Flere pensionister
»En del pensionister eller folk, som nærmer sig pensionsalderen, ville se Natmad med Oberstinden. Deriblandt min egen mormor, som er i firserne. Hun ville gerne se noget, som lavede lidt sjov med pensionister,« fortæller Emilie Brøgger.
Den århusianske dramatiker Ann Sofie Oxenvad har lavet forestillingen om oberstinden og hushjælpen, som således blev indgangen til et nyt publikum.
Også den ordløse klovneforestilling August trak mange tilskuere, heriblandt mange skoleklasser, og de seneste trumfer har været den kvindefyldte musikforestilling Løbetid og det igangværende drama Helvede med blandt andre Charlotte Fich og Solbjørg Højfeldt som begge har været totalt udsolgte.
Intet tyder på, at tendensen stopper.
I næste uge bydes på gæstespil med Mungo Park og Limfjordsteatret, og snart kommer de to sidste ko-producerede forestillinger Jäger (med Baggårdteatret fra Svendborg) og Penetrator (med det århusianske teater Von Baden).
»Vores erfaring har været, at folk kommer igen. Og det er da fantastisk, at man kan tilbyde folk forestillinger, som får dem til at komme igen,« siger Emilie Brøgger.