Århus skal være en mere international uddannelsesby

Kortlægning placerer Århus som en globaliseret studieby. Men selvom for eksempel Aarhus Universitet har hele 353 internationale samarbejdspartnere, er der andre uddannelser, der skal være mere internationale, pointerer borgmester Nicolai Wammen (S).

Flere århusianske studerende bør tage en del af deres uddannelse i udlandet. Og flere udenlandske studerende bør kommer til Århus for at studere.

Sådan lyder tankerne fra borgmester Nicolai Wammen (S) i forbindelse med en kortlægning af Århus som international uddannelsesby. Selvom kortlægningen viser, at mange uddannelsesretninger er kommet langt, er der ifølge borgmesteren stadig et stykke vej, inden de høje ambitioner om Århus som Danmarks mest internationale studieby er nået.

En international by

»Denne kortlægning er et værktøj til at gøre Århus til en endnu mere internationalt orienteret by i forlængelse af tankerne om et Campus Århus. Det er ekstremt vigtigt, for det internationale islæt er vejen til at trække ny viden og kloge hoveder hertil,« siger Nicolai Wammen.

Rapporten viser, at byens uddannelsesinstitutioner generelt set har mange internationale samarbejdsaftaler, og at der er en overvægt af aftaler med lande inden for Norden eller EØS-samarbejdet.

Aarhus Universitet topper listen med 353 aftaler, mens for eksempel Handelshøjskolen i Århus har 170 og Aarhus Tekniske Skole 2 internationale aftaler.

Ved at kortlægge de enkelte institutioners internationale netværk er håbet, at de mest internationale studieretninger kan inspirere og trække de øvrige med op på et højere niveau.

Skal bruge netværk

»Det viser, at en række uddannelsesinstitutioner som for eksempel Kaospiloterne er langt fremme. Men det viser også, at der er en række institutioner, som har et kæmpe potentiale. Mit håb er, at uddannelsesinstitutionerne gensidigt kan bruge hinandens netværk og dermed skabe bedre betingelser for at sende studerende ud i verden og modtage internationale studerende,« siger Nicolai Wammen, der bebuder en senere undersøgelse for at se, om indsatsen for større internationalisering slår igennem.

Erfaringerne på tværs af landegrænserne er vigtige elementer i det nye oplæg. Planen er, at det skal ruste de århusianske unge til fremtidens globale arbejdsmarked og gøre dem mere attraktive for virksomhederne, mens idéen, i forhold til de udenlandske studerende, er, at et godt studieophold i Århus kan give dem smag på mere og efterfølgende få dem til at blive eller vende tilbage til byen.

Men sådanne udvekslinger kræver internationale samarbejder blandt uddannelsesinstitutionerne, og derfor har Århus Kommune og uddannelsesinstitutionerne netop kortlagt internationaliseringsgraden på de videregående uddannelsesinstitutioner. Og på baggrund af institutionernes internationale aktiviteter, udvekslingsaftaler m.m., viser undersøgelsen, at Århus på mange områder er godt på vej til at nå målet om at blive en international uddannelsesby.

Uddannelse på engelsk

Af statusrapporten Internationalisering på de videregående uddannelser fremgår det bl. a., at en lang række uddannelsesinstitutioner udbyder hele uddannelser på engelsk. Samtidig tiltrækker de studerende fra lande lige fra Norge til Usbekistan. Der er stor forskel på, hvilke fagområder som afsender og modtager udveklingsstuderende. På de lange videregående uddannelser er der især høj udveksling inden for det samfundsvidenskabelige område. På de mellemlange uddannelser er det især det tekniske fagområde som tager imod mange udveklingsstuderende, mens studerende inden for det sociale og pædagogiske område er mest tilbøjelige til at rejse ud.

Rapporten er blevet til som en del af den internationale handlingsplan for Århus.

martin.johansen@jp.dk

jonas.hvid@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen