Ovartaci erobrer endnu en international udstilling
Først vakte han opsigt på Venedig Biennalen 2022, nu har Ovartaci fået sin egen udstilling blandt Cobra-kunstnere i Amsterdam.
Det var i 1952, at Asger Jorn tog fat i Aarhus-kunstneren Ovartaci. Cobra-kunstneren var blevet så fascineret af Ovartacis værker, at han ville have dem udstillet i Paris.
Men det havde Ovartaci ikke lyst til.
Alligevel har de to kunstneres møde nu resulteret i, at over 70 af Ovartacis værker nu er udstillet på en stor, retrospektiv udstilling i Amsterdam side om side med Cobra-kunstnernes værker.
For dengang i 1952 sørgede Jorn, der var interesseret i kunst skabt af psykiatriske patienter, for, at to af Ovartacis værker blev sendt til Jean Dubuffet, den franske kunstner og grundlægger af art brut-begrebet. Det var et begreb, som han brugte om bl.a. billeder, der var skabt af bl.a. »børn, mentalt forstyrrede og andre uden kunstnerisk skoling«. Som han sagde: »Det var kunstens ægte råmateriale.«
Tre i én-udstilling
Dubuffet inkluderede de to Ovartaci-værker i sin samling, og de er nu med på udstillingen. Udover dem består udstillingen af 25 værker – malerier, tegninger og skulpturer – som er udlånt fra Museum Ovartacis samling samt en række privatejede værker.
Udstillingen ”Cobra 75: Dansk moderne kunst 1934-1948” kan ses til den 14. maj på Cobra Museum of Modern Art i Amsterdam i Holland, der markerer 75-års jubilæet for Cobra-bevægelsens tilblivelse. Den fokuserer på hovedudviklingen i dansk kunst i årene før, under og umiddelbart efter Anden Verdenskrig og afspejler kunstnersammenslutningens kerneværdier som frihed, eksperimentel fornyelse, spontanitet, tværgående samarbejder mellem forskellige kunstformer og det princip, at der er en kunstner i alle.
Den er delt op i tre: ”We kiss the Earth”, ”Je es un ature – Ernest Mancoba & Sonja Ferlov” og ”Becoming Ovartaci”.
Udstillingen ”Becoming Ovartaci” præsenterer den fascinerende historie om Ovartacis kunst og liv, skriver Museum Ovartaci, der ligger på Olof Palmes Allé i Aarhus, i en pressemeddelelse:
»Ovartaci skabte et livsværk forenet med sin egen radikale livshistorie. Værkerne hæver sig over konventionelle kategoriseringer og rejser samtidsrelevante spørgsmål om magtforhold, tolerance og identitet. Ovartacis særlige malerier og skulpturer udgjorde hans livsverden – han levede i og med sin kunst.«
Man kan se mere om udstillingen på cobra-museum.nl.
tins