- For abonnenter
Aarhus er langt fra målsætning om 20 pct. flere cyklister på vejene
Andelen af ture, der bliver taget på cyklen, er stagneret i Aarhus de seneste år på trods af en cykelhandlingsplan. De unge cykler ikke så meget, som tidligere generationer, lyder det fra Mads Paulsen, postdoc ved DTU Management.
Den 24. marts skrev Liv Gro Jensen (SF), næstforperson for Teknisk Udvalg, en 10-dages-forespørgsel til forvaltningen i Teknik og Miljø.
Kort forinden havde hun i Aarhus Stiftstidende læst, at antallet af cyklister i kommunen var stagneret. Avisen havde med hjælp fra målestationerne rundtomkring i byen vist, at mere eller mindre det samme antal blev ved med at køre forbi.
»Aarhus Kommune har som erklæret mål at nedbringe biltrafikken. Målsætningen er, at flere aarhusianere skal tilvælge cyklen. I 2017 trådte en cykelhandlingsplan i kraft, hvor målet var at øge antallet af cyklister frem mod 2021. Det er dog ikke helt tilfældet,« skrev hun og stillede fem spørgsmål. Heriblandt:
Hvordan er den daglige fordeling mellem bilister, fodgængere og cyklister? Og hvor langt er Aarhus Kommune med den erklærede målsætning om at øge antallet af cyklister med 20 pct?
Svaret kom den 4. april, og det er ikke opløftende for ambitionerne.