Hvad skal Marselis Boulevard bruges til?

Park, p-pladser eller noget helt tredje? Borgerne kan nu komme med bud på, hvad der skal være over den kommende tunnel, der skal løbe under Marselis Boulevard.

Artiklens øverste billede
På hverdage kører der ifølge Aarhus Kommune ca. 18.000 bilister på Marselis Boulevard. Foto: Aarhus Kommune

Skal Marselis Boulevard være mere grøn?

Skal alléer og avenuer gendannes på tværs?

Spørgsmålene stiller Teknik og Miljø, Aarhus Kommune, som nu indkalder idéer og forslag for fremtidens Marselis Boulevard. Staten har lovet at betale størstedelen af en tunnel under boulevarden, der går fra Strandvejen til Åhavevej. Når Marselistunnelen er etableret, vil trafikken på Marselis Boulevard blive markant mindre. Formentlig med en trafikmængde, som vil svare til den mængde, der i dag er på Silkeborgvej gennem Åbyhøj, oplyser kommunen.

»I dag er Marselis Boulevard karakteriseret ved en tung trafikmængde – særligt den tunge trafik til og fra havnen fylder og larmer. Men når den tunge trafik forsvinder fra boulevarden, vil boulevarden ændre sig. Jeg er meget optaget af, hvordan vi kan få revitaliseret Marselis Boulevard og få skabt et nyt by- og gaderum. Jeg vil bl.a. se på, hvordan vi kan få skabt forbindelser på tværs videre ud til vores grønne områder i syd,« siger rådmand Steen Stavnsbo (K), Teknik og Miljø.

Høringsfasen løber til den 13. juni 2022. Når idéfasen er slut, vil Vejdirektoratet ifølge en pressemeddelelse fra Aarhus Kommune sammenfatte og besvare de indkomne idéer og forslag i et samlet notat. På hverdage kører i dag 18.000 bilister på Marselis Boulevard, oplyser Aarhus Kommune.

Høringsprocessen om Marselis Boulevard er en del af den indledende høring om Marselistunnelen. Vejdirektoratet og Aarhus Kommune inviterer i samme forbindelse til et borgermøde om Marselistunnelen og ny Marselis Boulevard. Mødet finder sted den 31. maj fra 18.30-21.00 på Marselisborg Gymnasium.

Med Folketingets seneste infrastrukturplan er det aftalt, at staten giver et bidrag på 2,1 mia. kr. til Marselistunnellen, mens Aarhus Kommune og Aarhus Havn tilsammen skal give 600 mio. kr.

maria

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.