Markant lynladerudspil møder kritik

Et nyt forslag om 60 lynladestationer til elbiler rundt i Aarhus møder kritik fra Bent Vistisen fra foreningen Elbilby. Opsæt i stedet billigere ladestik, hvor folk bor, foreslår han.

Artiklens øverste billede
Elbil-entusiast Bent Vistisen fra foreningen Elbilby har boet i Hammel, men bor nu i Middelfart og arbejder i Aarhus. Privatfoto

»Utroligt spændende, men man skyder gråspurve med kanoner.«

Sådan lyder en kommentar til et nyt udspil fra teknikrådmand Bünyamin Simsek (V) om at etablere 60 nye lynladestandere til elbiler rundt omkring i Aarhus.

Det hele handler om to forskellige syn på den fremtidige ladestanderstruktur i Aarhus.

»Jeg mener, at man helt generelt skal væk fra den tankegang, at man skal hen på tankstationen og fylde sin bil op, når det gælder elbiler, for det vil være spildtid at køre derhen og spildtid at vente på at få fyldt bilen op. Man får langt mere for pengene ved at sætte almindelige ladestik op rundt i byen til gavn for en masse borgere,« mener Bent Vistisen, fra foreningen Elbilby.

Flere af de nuværende elbiler kan ikke bruge standerne, og pluginhybridbiler kan slet ikke bruge lynladere.

Bent Vistisen, foreningen Elbilby

Han har tidligere boet i Hammel, men bor nu i Middelfart og arbejder i Aarhus, og han er inkarneret elbil-entusiast og medstifter af foreningen Elbilby. Han har kørt elbil, siden han i 2012 prøvede en elbil og blev helt solgt, og han har i øjeblikket to elbiler.

»Udmeldingen fra Aarhus Kommune lyder utrolig spændende og attraktiv, men hvad er det for et problem, man løser, og hvem er det, man henvender sig til. Her virker det mere til, at man tilgodeser turisterne end byens borgere, for lynladestationer er primært for dem, der skal hurtigt videre. Derudover er lynladestandere meget dyre, så man risikerer at skyde gråspurve med kanoner,« siger Bent Vistisen.

Lynladere i byområder

Teknisk rådmand Bünyamin Simsek lancerede forslaget om 60 lynladestationer fredag, og han vil have undersøgt, om det er muligt at placere ladestationerne i byområder som Aarhus Ø, Sydhavnskvarteret, Lisbjerg, Godsbanearealerne og Amtssygehuset.

Rådmanden har tidligere i JP Aarhus fortalt, at han forestiller sig en fremtid, hvor bilerne som nu ”tankes” lynhurtigt op på tankstationer – blot med strøm i stedet for benzin – og på den måde bliver der ikke behov for ladestationer på ethvert gadehjørne. Ifølge kommunens klimachef Henrik D. H. Müller vil det kræve op mod 5.000 standere, og det vil både teknologisk og økonomisk være en dårlig idé.

Forslaget om 60 nye lynladestationer kommer i forlængelse af et nyt forsøg med opsætning af tre lynladestationer, som Aarhus Kommune støtter med 5 mio. kr. fra den særlige klimafond.

Jacob Vittrup, adm. direktør i NRGi, som er partner i projektet , har udtalt, at han forventer, at ladeteknologien vil udvikle sig i ”computertempo” med en nærmest fordobling af hastigheden, hver gang der er gået 18 måneder.

»Lige nu kan de hurtigste ladere lade en elbil op fra 20 til 80 pct. på et kvarter, så om fem år kan man håbe, at den hurtigste ladetid er nede på fem minutter, men det er meget svært at forudsige,« har han for nylig udtalt i JP Aarhus.

Opladning om natten

Bent Vistisen, foreningen Elbilby, mener dog fortsat, at en satsning på lynladestationer er den forkerte vej:

»Hvis man bor i lejlighed, vil man jo hellere have mulighed for at lade op om natten der, hvor man bor, og det handler om at få lavet et design, så der kan være almindelige ladestik mange forskellige steder i byen, f. eks. integreret i lygtepæle, bænke og borde og den slags, uden at det skæmmer bybilledet. Oveni er det oplagt at placere ladestik ved centrale p-pladser, indkøbscentre, idrætscentre og kulturinstitutioner, så bilerne kan lade, mens vi laver andre ting,« siger han.

Oveni ser han problemer for en lang række af de nuværende elbil-ejere:

»Flere af de nuværende elbiler kan ikke bruge standerne, og pluginhybridbiler kan slet ikke bruge lynladere. Det er muligt, at man på et tidspunkt vil kunne tanke en elbil på fem minutter på en lynladestander, men der er vi ikke endnu, så for især beboerne i lejlighed vil det være meget bedre med langt flere almindelige og langt billigere ladestik rundt i byen,« mener Bent Vistisen.

Foreningen Elbilby viser i øvrigt et stort udvalg af elbiler frem ved Klimafolkemødet i Middelfart torsdag-lørdag i den kommende uge, den 3.-5. september.

Debatten om elbiler og ladestationer indgår i kommunens klimahandlingsplan for 2021-2024, som netop er førstebehandlet i byrådet og sendt i udvalg, bl. a. fordi SF vil have mere fart på elbiludviklingen:

»Vi skal hæve ambitionsniveauet på elbilområdet. Vi skal træffe nogle hårdere valg, og vi skal skærpe kravene, så man allerede nu kan se, at det bliver næsten umuligt at køre i andet end elbil,« sagde SFs gruppeformand, Jan Ravn Christensen, i byrådet onsdag.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.