Vil påvirke trafikken i Aarhus: Banedanmark gør klar til elektrificering
Et stort anlægsarbejde vil over de næste tre år gøre klar til, at der kan køre el-drevne tog mellem Aarhus og Fredericia.
I april går Banedanmark i gang med at forberede jernbanen mellem Aarhus og Fredericia til elektrificering. I alt skal 35 broer på strækningen bygges om, for at gøre plads til det nye kørestrømsanlæg. Den første bro er på Skanderborgvej syd for Aarhus, hvor vejtrafikken indskrænkes frem til begyndelsen af 2021, oplyser Banedanmark.
Arbejdet på broen ved Skanderborgvej går i gang den 10. april.
Broen på Skanderborgvej, som Banedanmark nu begynder at arbejde på, består i virkeligheden af to ældre broer fra 1914 og 1962. Ingen af broerne har tilstrækkelig frihøjde til det kommende kørestrømsanlæg.
»Derfor river vi den ældste del af broen ned, og erstatter den med en ny bro. Mens vi under den yngste del af broen også sænker sporet. Vi sikrer, at trafikken fortsat kan passere, men trafikken vil være indskrænket til en kørebane i hver retning i hele anlægsperioden,« siger Lars Blædel Riemann, områdechef i Anlæg hos Banedanmark.
Arbejdet på broen på Skanderborgvej forventes afsluttet i februar 2021.
Det vil tage tre år at gøre plads til kørestrønsanlægget op den 108 km lange strækning mellem Fredericia og Aarhus.
Nogle broerne skal rives ned, andre forhøjes eller også skal sporet sænkes under broerne, så toget kan passere, forklarer Banedanmark.
Til sommer vil togtrafikken mellem Vejle og Aarhus være totalspærret fra den 18.-27. juli 2020. Det skyldes arbejderne på broerne på strækningen. I denne periode kører der togbusser i stedet for tog. Banedanmark anbefaler, at man holder sig opdateret på rejseplanen.dk, hvis man planlægger en rejse.
JP Aarhus