Aarhus-forlag vækster med deres personlige børnebøger

Efter nogle sløje år går det godt for Aarhus-virksomheden Min Bedste Bog.

Artiklens øverste billede
I de personlige børnebøger Min Bedste Bog har barnet selv hovedrollen og med udgangspunkt i barnet, fortælles historierne. En personlig bog indeholder f.eks. barnets egen hårfarve og hudtone, samt en række personlige informationer fra hverdagen. Pressefoto

Investorerne i Løvens Hule var begejstrede, da Aarhus-forlaget Min Bedste Bog i 2015 præsenterede deres koncept: Personlige børnebøger, hvor hovedpersonen f.eks. er læseren selv.

Et enstemmigt panel investerede dengang en million kroner i idéen og virksomheden mod 50 pct. af virksomheden. Siden stødte Min Bedste Bog på nogle bump på vejen – trykningen af bøgerne var dyr og ressourcekrævende, og konkurrencen benhård. Så folkene bag havde faktisk svært ved at leve op til investeringen, fordi det var svært at opskalere produktionen.

De fem investorer er stadig med, men har ikke den store indflydelse i virksomhedens drift her fire år senere.

Men nu kan virksomheden melde om en årlig vækst på mere end 300 procent. I antal solgte bøger betyder det, at hvor de i 2015 solgte 3.717 bøger i Danmark, solgte de i 2018 84.000 bøger i Danmark, Sverige, Norge og Tyskland. Forventningen til 2019 lyder på 300.000 bøger i både Danmark, Sverige, Norge, Tyskland, Frankrig, Holland, Finland og Belgien.

Op i størrelse

Forklaringen ifølge Henrik Højgaard, der er iværksætteren bag børnebogen, er samarbejdet med et lokalt trykkeri.

»I starten lånte vi os ind på en stor printer for at holde produktionen oppe, men det var svært både at holde pris og kvalitet der, hvor vi gerne ville være. Her har Lasertryk.dk været en vigtig medspiller på vejen til, at vi kunne opskalere vores produktion og samtidig levere nogle rigtig lækre produkter til en tredjedel af vores tidligere trykomkostninger,« siger han i en pressemeddelelse.

Næste skridt for Min Bedste Bog er at tænke større. Bogstaveligt talt. Bøgerne skal ud i A4-format.

»Den nuværende løsning har været vores hidtil største udviklingsmæssige udfordring for en kunde. Men vi synes, det er spændende at sparre med kunderne om unikke løsninger. Det bliver vi også bedre af, så ønsket om en videreudvikling af it-platformen til tryk i flere formater er velkommen,« siger Anders Grønborg fra Lasertryk.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.