EL: Vandflyver fra Aarhus skal være elektrisk

Aarhus Kommune bør fastsætte en tidshorisont for elektrificering af vandflyruter fra Aarhus, mener Enhedslisten i Aarhus Byråd.

Artiklens øverste billede
Så snart økonomien og teknologien er på plads vil Nordic Seaplanes gerne skifte den fossile brændstofmotor ud med en elmotor. Arkivfoto: Laura Krogh

Hvis man kan i Canada, så må man også kunne i Aarhus.

Det mener Enhedslisten i Aarhus Byråd, som vil have vandflyruten mellem Aarhus og København elektrificeret. I første omgang vil partiet have byrådet til at tage stilling til et forslag om at lade elektrificering af vandfly indgå i den kommende grønne transportplan for Aarhus Kommune. Dernæst skal kommunen efter nærmere undersøgelser fastsætter en tidshorisont for elektrificeringen og samtidig sikre, at tilladelse til flyvning med vandfly fra Aarhus i fremtiden bliver betinget af elektrificering eller en hybrid løsning.

»I første omgang skal vi også have undersøgt, hvor langt man er i teknologien af elektriske flymotorer. Det handler også om at fremtidssikre vandflyvningen fra Aarhus. Det kan man gøre ved hurtig og rettidig elektrificering,« mener byrådsmedlem Peter Hegner Bonfils (EL), som vil fremlægge forslaget på det kommende byrådsmøde på onsdag.

Inspirationen til forslaget har Enhedslisten fået fra Canada, hvor virksomheden Harbour Air ifølge Enhedslisten har annonceret, at vandflyflåden skal elektrificeres indenfor en årrække.

»Harbour Air har også annonceret, at det på sigt bliver billigere med elektrificerede motorer. Så med mindre de lyver, så er der også på den økonomiske front meget at hente, og dermed er der ingen, der siger, at vandflyveren i fremtiden fortsat er en eksklusiv ting,« siger Peter Hegner Bonfils.

Står det til operatøren på vandflyruten Aarhus-København, Nordic Seaplanes, så er elektrificeringen af flymotorerne oplagt. Altså den dag, hvor elmotorerne til opgaven er gode nok og har en rimelig pris.

»Lige så snart det kan lade sig gøre, så er vi med. Men der er lang vej til, at det kan lade gøre. Vi skal bruge, hvad der svarer til kraften fra to Tesla-motorer (el-bil red.). Og med dem skal vi kunne flyve næsten 100 pct. i to timer. Det er der ikke teknologi til at kunne honorere i dag,« siger direktør Lasse Rungholm, Nordic Seaplanes.

Lasse Rungholm er ikke i tvivl om, at der er et marked for elektriske flymotorer.

»De er jo stort set vedligeholdelsesfri i modsætning til dem, vi har i dag. Derfor er alle operatører interesserede i løsningen, men det skal selvfølgelig også økonomisk kunne lade sig gøre,« siger Lasse Rungholm.

JP Aarhus beskrev i februar, hvordan vandflyveren er den mest forurenende transportform mellem Aarhus og København. Efterfølgende besluttede Nordic Seaplanes, at CO2-udledningen fra alle ture med vandflyveren fremover skal klimakompensere ved at investere i nyplantet mangroveskov i Myanmar. For hver flybillet, der sælges på ruten Aarhus-København, giver selskabet 10 kr. til skovrejsning.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen