»Min hustru, som selv pendler, minder mig om, at der skal gøres noget. Så jeg kan love, at det er højt på dagsordenen«
E45, Marselistunnel og Aarhus Lufthavn stjal nok en gang billedet, da nuværende og muligvis kommende folketingspolitikere stillede op til dialog med aarhusiansk erhvervsliv.
En rivende udvikling, hvor infrastrukturen har haft svært ved at følge med, er stadig det store tema, når erhvervsfolk og østjyske politikere mødes. Ved mandagens Byen møder Borgen-arrangement var en udvidelse af motorvej E45, anlæggelsen af Marselistunnelen, en tiltrængt havneudvidelse og Aarhus Lufthavn blandt de store emner.
»Infrastruktur optager altid borgere i Aarhus,« konstaterede den tidligere Aarhus-borgmester og nuværende folketingsmedlem, Nicolai Wammen (S)
»Det gør det af gode grunde, for når byen vokser, fører det mere trafik med sig. Derfor handler det om, at vi i Folketinget kan finde gode løsninger for E45 – gerne inden valget, men ellers efter valget, uanset om det er en rød eller blå statsminister, der sidder. Der kommer også en fortsat Kattegat-diskussion. Der er vigtigt at finde ud af, hvad der kan lade sig gøre, og hvad der ikke kan lade sig gøre. Jeg håber også, at vi kan finde nogle konstruktive løsninger med havnetunnelen,« sagde Nicolai Wammen.
Det er en fuldstændig grotesk situation. Vi spørger ikke om flere penge. Der skal dispenseres fra nogle regler, og det er det eneste, vi beder om.
Otte lokal- og landspolitikere havde taget imod invitationen til en dialog med erhvervslivet, som var mødt frem med 180 repræsentanter. Flere havde et ben i begge lejre – bl.a. tidligere reklamedirektør Mona Juul, som nu er konservativ folketingskandidat. Hun lovede at være en stærk lokal stemme, hvis hun bliver valgt.
»Vi er nogle, der dagligt sidder og blomstrer på E45, og der er nogle af os, der kan se et perspektiv i en udvidelse af Marselistunnelen,« sagde Mona Juul, som omvendt også stillede krav til erhvervslivet.
»Virksomhederne skal høres, men I skal også bidrage med investering i kultur og sport og ikke mindst praktik- og elevpladser. Og så skal vi have flere virksomheder til at vokse sig større. Det et dejligt med mange små virksomheder, men det er faktisk sådan, at det kun er 100 virksomheder, der står for 50 pct. af eksporten. Det skal vi have kigget på,« sagde Mona Juul.
Bind regionen sammen
Den tidligere borgmester i Randers og nuværende folketingsmedlem Michael Aastrup Jensen (V) kunne kun tilslutte sig, at en udvidelse af motorvej E45 er tiltrængt.
Det er vigtigt, at vi sørger for at sætte Østjylland i fokus.
»Jeg er valgt og bor her, så når folk snakker om kø på E45, oplever jeg det selv. Min hustru, som selv pendler, minder mig også om, at der skal gøres noget, så jeg kan love, at det er højt på dagsordenen,« sagde Michael Aastrup Jensen, som samtidig advarende mod at være for uambitiøs.
»Det største fejltrin, vi kan gøre, er ikke at tænke ambitiøst nok. Derfor var jeg rigtig ked af, da der for halvandet års tid siden kom tvivl om udvidelsen af E45, og at de tre spor skulle stoppe ved Aarhus Nord. Hvis vi skal gøre noget, der virkelig batter noget, skal det være noget, som binder regionen sammen, og det vil være tre spor fra Vejle til Randers. Det er mig meget magtpåliggende, at vi gør det rigtigt første gang,« forsikrede han.
Rådmand Jette Skive (DF) havde taget over for partifællen folketingsmedlem Kim Christiansen. Hun appellerede til, at kommunerne i Østjylland arbejder tættere sammen for at lægge pres på politikerne på Christiansborg.
»Vi skal arbejde bedre sammen regionalt, så vi ikke bare sidder i hver kommune og tænker, hvordan vi gør det bedst for os selv. Det er vi allerede blevet meget bedre til. Kulturhovedstadprojektet gik fremragende, og det skal vi arbejde videre med,« sagde hun.
Ligesom mange andre undrede hun sig over, at anlæggelsen af Marselistunnelen, selv om finansieringen er på plads, ikke kan gå i gang.
»Det er en fuldstændig grotesk situation. Vi spørger ikke om flere penge. Der skal dispenseres fra nogle regler, og det er det eneste, vi beder om. Det skal der gøres noget ved meget snart,« lød beskeden til Christiansborg.
Hjælp os nu
Også havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen appellerede til en hurtig afklaring, så tunnelbyggeriet kan komme i gang.
»Der kommer mere aktivitet på havnen, containertrafikken vokser og Molslinjen flytter til Sydhavnen. Det giver alt sammen et pres på Marselis Boulevard med flere personbiler og lastbiler. Hjælp os nu. Jeg er sikker på, at jer, der er her i dag kan komme med en løsning,« sagde havnedirektøren.
Ordstyrer, studievært Cecilie Beck, TV 2 Nyhederne, forsøgte at sætte klima på dagsordenen og spurgte panelet, hvor det bæredygtige er i en udvidelse af E45, en Marselisborgtunnel og en udbygget lufthavn?
Socialdemokratiets klima- og miljøordfører Jens Joel (S) erkendte, at der er et dilemma mellem ønskerne om vækst og klimahensyn.
Bæredygtig omstilling
»Jeg tror der er enighed om, at vi ikke skal forhindre folk i at flytte sig, og vi skal heller ikke hæmme erhvervslivets muligheder, men omstillingen skal selvfølgelig være bæredygtig. Derfor er kollektiv trafik, elbiler og elfly en vigtig del af svaret. Det kompliceres af, at det ikke er os på Christiansborg, der bestemmer det på en række områder. Rigtig meget af udviklingen på elbiler foregår ude i Europa og i Asien,« forklarede han og tilføjede:
»Der, hvor vi kan gøre noget, er, at være klar til, at elbilerne kører længere og bliver billigere, og det kan vi gøre gennem forbedret infrastruktur, billige firmabilordninger og at give kommunerne et kontant tilskud, hvis de køber elbiler i stedet for benzinslugere.«
Mona Juul mente, at de to ting ikke behøvede at være modsætninger.
»Det vigtigste og bedste, vi kan gøre, er at sørge for at få erhvervslivet ind i klimakampen. Og der kan laves en fantastisk forretning på det. Nogle af os skal gå forrest, og vi har mulighederne i Danmark. Så uanset, om vi taler E45 eller andet, skal vi have det grønne med i alle forhold, fordi det gavner os allesammen,« understregede hun.