Nyt spionfly bliver verdens hurtigste

Sløret er løftet for USA’s næste generation af spionfly, som sætter helt nye standarder.

Artiklens øverste billede
Nogenlunde sådan forestiller Lockheed Martin sig, at SR-72 kommer til at se ud.

Los Angeles

Det amerikanske luft- og rumfartsfirma Lockheed Martin, en af verdens største våbenproducenter, er i færd med at udvikle et nyt og banebrydende spionfly.

Våbenleverandøren med base i Bethesda, Maryland har netop præsenteret planen for fremstillingen af efterfølgeren til det berømte amerikanske rekognosceringsfly SR-71 med øgenavnet Blackbird.

Det skriver det amerikanske flytidsskrift Aviation Week.

Prominent forgænger

SR-71 Blackbird var et spionfly, som blev anvendt af USA’s militær i årene 1966 til 1999.

Det kunne flyve i en højde på 26 kilometer og nå en tophastighed på Mach 3,2 (over tre gange lydens hastighed).

Dermed er det fortsat verdens hurtigste jetdrevne fly, der kan lette ved egen kraft.

Seks gange lydens hastighed

SR-71, som ikke længere er i drift, fløj i 1976 fra New York til London på under to timer.

Nu er flyets efterfølger imidlertid på vej, og det har meget passende fået navnet SR-72.

Der er tale om et førerløst fly, som vil slå de eksisterende hastighedsrekorder for ikke-raketdrevne fly. Ifølge producenten vil SR-72 nemlig opnå en tophastighed på Mach 6 – over seks gange lydens hastighed.

”Forsynet med missiler kan det trænge ind i lukket luftrum og angribe næsten alle mål på andre kontinenter indenfor en time,” siger Lockheed-Martin talsmand Brad Leland til Aviation Week.

På vingerne om 10 år

Det vil tage en del år at producere det nye fly. I 2023 vil en prototype være klar til diverse tests, lyder meldingen.

USA’s militær må dog vente til 2030, før flytypen er på vingerne i fuld drift.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.