Blev jumbojet ramt af et missil?

Seks pensionerede efterforskere bryder tavsheden i opsigtsvækkende dokumentar om mystisk flyulykke.

Artiklens øverste billede
Ifølge myndighedernes rekonstruktion så det angiveligt således ud, da TWA fly 800 eksploderede over Atlanterhavet 12 minutter efter afgang fra New York.

Los Angeles

Konspirationsteorier om flyulykker betragtes som uundgåelige i lyset af terroraktioner og den nervøsitet, som de har hensat millioner af amerikanere i.

En særlig teori om, hvad der i virkeligheden skete ved en flyulykke i 1996 i New York, har dog fået ny næring i forbindelse med en opsigtsvækkende dokumentarfilm, der i næste måned vises på amerikansk tv.

Cockpittet hales i land efter ulykken den 17. juli 1996.

Filmen vækker opsigt, fordi seks af ulykkens efterforskere 17 år efter modsiger konklusionen i den officielle havariundersøgelse.

230 omkom

Sagen drejer sig om katastrofen, der ramte TWA fly 800 fra John F. Kennedy-lufthavnen til Paris i juli 1996.

12 minutter efter afgang eksploderede flyet og styrtede ned i Atlanterhavet nær East Moriches, New York ud for Long Islands kyst.

Alle 230 personer om bord omkom.

Sådan så flyskroget ud, da det blev bragt i land for at blive analyseret af havarikommissionen (NTSB).

Rygter om missilulykke

Styrtet udløste rygter om, at flyet var blevet ramt af et missil fra et amerikansk krigsskib, der var med i en øvelse nær nedstyrtningsstedet ud for Long Island.

Andre mente, at flyet var blevet udsat for et terrorangreb.

Undersøgelser fra den amerikanske havarikommission (NTSB) konkluderede imidlertid, at styrtet blev forårsaget af en eksplosion i en halvtom brændstoftank udløst af en gnist fra et elektrisk kabel.

Opsigtsvækkende konklusion

Den konklusion modsiges nu af seks af de efterforskere, som var med til at granske ulykken.

”Jeg var overbevist om, at flyet på grund af indgangs- og udgangshullet i skroget blev skadet af en stor eksplosion udefra,” siger den nu pensionerede NTSB-efterforsker James Speer i filmen.

Samme konklusion leveres af de øvrige medvirkende NTSB-efterforskere,  som opfordrer deres tidligere arbejdsgiver til at genåbne sagen.

Frygt for at blive fyret

Alle seks forklarer, at de følte sig presset under efterforskningsarbejdet, som varede fire år, og ikke turde stå fast på den opsigtsvækkende konklusion af frygt for at miste deres job.

Efterforskerne fik samtidig mundkurv på og måtte ikke udtale sig om sagen til FBI.

Nu brydes tavsheden dog, fordi de alle er pensionerede og ikke længere har noget at miste, lyder meldingen.

Myndighederne føler sagen

”Dette hold af efterforskere, der rent faktisk håndterede vraget og ofrenes lig, beviser, at den officielle fremlagte brændstofeksplosionsteori ikke forårsagede ulykken,” siger Tom Stalcup, en af filmens producere, til CNN.

Filmen, som sikkert bliver guf for konspirationsteoretikere, har premiere den 17. juli – præcis 17 år efter den omdiskuterede katastrofe.

NTSB oplyser ifølge CNN, at man er villig til at se nærmere på de nye udsagn, men at man endnu ikke har modtaget en officiel anmodning om at granske ulykken på ny og genoptage undersøgelsen.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.