Efter kritik af virale fuphistorier: Nu vil Facebook lancere nye værktøjer til kamp mod fake news

Det sociale medie vil nu vise relaterede, faktatjekkede historier.

Artiklens øverste billede
Det kan vise sig sværere end som så for Facebook at konkludere, hvilke historier, der er rigtige, og hvilke der ikke er, mener forsker. Foto: Paul Sakuma.

Mike Pence har aldrig kaldt Michelle Obama for »vulgær«. Hillary Clinton har aldrig foreslået, at Trump skulle stille op til præsidentembedet, fordi han var »ærlig«. Og Sarah Palin har aldrig forment muslimer adgang til hendes datter. Alligevel gik historierne, der hævdede det modsatte, viralt på Facebook under det seneste amerikanske valg.

Historierne var såkaldt »fake news«,  og udbredelsen af dem fik Facebook-stifteren, Mark Zuckerberg, stor kritik for. Nu vil han have have sat en stopper for, at det kan ske igen. Derfor lancerer Facebook nu flere værktøjer, der skal gå i kamp mod falske nyheder, skriver CNN.

I USA, Tyskland, Frankrig og Holland vil brugerne på det sociale medie derfor fra nu af lægge mærke til, at der vil ligge »relaterede artikler« til det indhold, deres Facebook-venner deler.

De relaterede artikler er faktatjekkede og godkendte historier, som Facebooks egne redaktører vil have godkendt, og de skal stå side om side med det, folk deler på Facebook for at yde ekstra information om et givent emne. De kan f.eks. kaste lys over om det delte materiale overhovedet er rigtigt.

Men det kan vise sig sværere end som så for Facebook at konkludere, hvad der er rigtigt, og hvad der ikke er, har blandt andre Fortune skrevet. I et interview med bladet har Danah Boyd, der er forsker i sociale medier, blandt andet forklaret, at der er meget stor uenighed om, hvad der er falske nyheder, og hvad der ikke er.

Hun påpeger, at begrebet bliver brugt om alt indhold, der kan være »problematisk« - fra »åbentlyst og fejlagtigt ukorrekt information, slibrige og frygtindgydende overskrifter« til hadefuld retorik og propaganda. Hun forklarer, at nogle af de mest lumske falske nyheder faktisk er dem, der tager afsæt i faktuelt korrekt information, men iklædes politisk farvede budskaber og opfordrer folk til at drage konklusioner, som ikke kan drages.

Kampen mod den slags historier kan tech-virksomheder som Facebook ikke klare alene, påpeger hun.

»Det er ikke, fordi jeg vil lade virksomhederne af krogen, for de har også et ansvar i det her økosystem,« forklarer Boyd:

»Men de kommer ikke til at producere den sølvkugle, som de er blevet bedt om at producere. Og jeg tror, at de fleste kritikere af de her virksomheder er virkeligt naive, hvis de tror, at det her er et nemt problem at reparere.«

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.