Egyptiske medier lukket ned på stribe

Et slag mod ytringsfriheden, kritiserer Amnesty efter lukningen af tv-stationer og avis.

Artiklens øverste billede
Egyptere i et te-hus i Kairos Zamalek-distrikt følger general Abdel-Fattah al-Sissis meddelelse onsdag aften om, at præsident Mohamed Mursi har trukket sig tilbage. En række islamistiske medier er siden Mursis fald blevet lukket.

"Et slag mod ytringsfriheden."

Sådan lyder kritikken fra menneskerettighedsorganisationen Amnesty International efter at de egyptiske myndigheder har kastet sig over islamistiske medier.

Torsdag lukkede myndighederne fire islamistiske tv-stationer og forbød udgivelsen af Det Muslimske Broderskabs avis. I forvejen har myndighederne ransaget tv-stationen Al-Jazeeras egyptiske filial.

Amnesty: Husk menneskerettighederne

Myndighedernes hårde kurs over for medier, som er venlige over for den afsatte præsident Mursi, har vakt kritik både i Egypten og uden for landets grænser, skriver nyhedsbureauet AP.

Broderskabet betegner lukningerne af medierne som en tilbagevenden til den "undertrykkende" politik, som hører til Egyptens "mørke tider". Amnesty International kalder lukningerne for et overgreb på ytringsfriheden og peger på militærets veldokumenterede overgreb på medierne.

"I denne følsomme tid og med en suspenderet forfatning  er det mere vigtigt end nogensinde, at Egyptens militære kompleks anerkender Egyptens forpligtigelser i forhold til menneskerettighederne," siger Salil Shetty, generalsekretær i Amnesty International.

Lukket midt i udsendelse

Også Committee to Protect Journalists i New York er bekymret og kalder lukningerne for "en bekymrende series af indgreb, som synes skabt til at afskære dækning af begivenheder med Morsi-tilhængere," siger komiteen i en udtalelse. Også fra The Arab Network for Human Rights Information i Kairo advarer mod lukningerne.

Blandt de lukkede tv-stationer er Misr 25, som drives af Det Muslimske Broderskab. Tv-stationen blev lukket ned onsdag aften, netop som den viste indslag med tilhængere af præsident Mursi, som råbte "ned med militærstyret" som reaktion på militærrådet meddelelse om, at Mursi var styrtet.

Også Al-Jazeera's tv-kanal blev sat skakmat onsdag aften, da myndighederne ransagede tv-stationen og anholdt 28 ansatte. Næsten alle er siden løsladt, meddeler Al-Jazeera torsdag; kun den administrerende direktør og stationens udsendelsesleder tilbageholdes stadig.

Live-udsendelser blokeret

Al-Jazeeras signal i Egypten udsendes fra hovedkvarteret i Qatar, så tv-stationens udsendelser kører stadig i Egypten. Men stationen er afskåret fra at dække begivenheder i Kairo live, fordi leverandører af sendemateriel har fået forbud af myndighederne mod at levere til Al-Jazeera. Redaktionen var lukket torsdag, oplyser AP.

Blandt andet har AP's egen tv-afdeling fået ordre om ikke at levere tv-signaler til Al-Jazeera i Egypten, hvilket har fået AP til skarpt at protestere over for myndigheder og Egyptens regering, som til gengæld har henvist til gældende lokal lovgivning.

De tre øvrige lukkede tv-stationer er Al-Nas, Al-Rahma og Al-Hafez, som alle støtter den ultrakonservative salafist-bevægelse. AP skriver, at tv-stationerne med Mursis fald med ét slag er kommet i myndighedernes søgelys, fordi de i løbet af det seneste år har sendt en række interviews med islamistisk hardlinere, som har angrebet og hånet Mursis modstandere.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.