173 mio. kr. dusør for oplysninger om flystyrt
Det er over to måneder siden, at Malaysia Airlines' MH17 styrtede over det østlige Ukraine.
De hollandske myndigheder såvel som flyselskabet Malaysia Airlines er i fuld gang med gang med undersøgelser, som skal kaste lys over, hvad der skete, da MH17 i juli i år styrtede over det østlige Ukraine.
Nu har et tysk privatdetektiv-firma, Wifka, tilbudt et trecifret millionbeløb - 30 mio. dollars svarende til omkring 173 mio. kr. - til den, der kan komme med afgørende beviser for, hvem der skød flyet ned.
Det er en anonym privat klient, som har udlovet dusøren gennem Wifka, og pengene skal ifølge selskabet allerede ligge sikkert i Zürich og vente på, at en whistleblower træder frem.
Ifølge det tyske erhvervsmagasin Capital slår dusøren rekord. Den seneste dusør lød på knap 150 mio. kr. og blev udlovet til den, der kunne komme med de afgørende beviser, som kunne føre til Osama bin Ladens tilfangetagelse.
Mens kampen for at finde de ansvarlige fortsætter, er flyselskabet Malaysia Airlines langt fra ude af den krise, der begyndte i marts i år med flyet MH370's mystiske forsvinden og fortsatte, da MH17 i sommeren efter al sandsynlighed blev skudt ned over det østlige Ukraine.
Senest har et hold advokater meddelt, at selskabet kan risikere en regning på omkring 300 mio. kr. for at have fløjet over det uroplagede østlige Ukraine på et tidspunkt, hvor de fleste andre flyselskaber valgte at flyve udenom, skriver flere malaysiske og australske medier, bl.a. News.com.
Ifølge Montrealkonventionen om flypassagerers rettigheder kan Malaysia Airlines blive tvunget til at betale knap en mio. kr. for hver af de 298 personer, der var om bord på MH17, da det styrtede. Malaysia Airlines har allerede betalt pårørende en vis sum penge som en del af erstatningen.
Derudover kan familierne vælge at kræve mere i erstatning, ud over det beløb der er fastsat i konventionen.
En foreløbig rapport fra de hollandske havarimyndigheder, som blev offentliggjort i begyndelsen af september, viste, at flyet formentlig blev punkteret af et stort antal objekter, som ramte flyet udefra med høj hastighed og fik det til at brække op i mindre stykker i luften.
Tre andre kommercielle fly befandt sig over østukrainsk luftrum, da katastrofen skete. Umiddelbart efter MH17's styrt blev luftrummet lukket. Flere vestlige eksperter har peget på, at missilaffyringer fra prorussiske separatister i området højst sandsynligt er skyld i styrtet.
Ikke mindst på grund af sagerne med MH17 og MH370, er Malaysia Airlines' økonomiske problemer blevet endnu værre i løbet af 2014, og selskabet - som primært er ejet af staten - er nu gået i gang med en omfattende omstrukturering af Malaysia Airlines, som skal hive selskabet ud af den dybe krise.