Et år efter togulykke: Skinner var fyldt med fejl

En undersøgelse igangsat efter sidste års franske togulykke, der dræbte syv, er klar til offentliggørelse.

Artiklens øverste billede
Syv personer livet ved togulykken, som fandt sted 25 kilometer syd for hovedstaden Paris.

De franske togskinner er "i et forfald aldrig før set", konkluderer en gruppe af eksperter, der har fået til opgave at undersøge årsagen til den togulykke, som 12. juli sidste år kostede syv personer livet 25 kilometer syd for hovedstaden Paris.

Eksperternes rapport offentliggøres mandag, men den franske avis Le Figaro har set konklusionerne på forhånd, og de er ikke opløftende: Der er fundet mere end 200 "uregelmæssigheder" alene på den strækning, hvor ulykken fandt sted.

- De fleste af uregelmæssighederne var kendt af SNCF (det statslige togselskab. red) eller deres agenter, men alligevel tog de sig ikke af dem på en hensigtsmæssig måde, skriver eksperterne i rapporten ifølge Le Figaro.

Samtidig konkluderer rapporten ifølge Reuters, at mange af de skader og fejl på skinnerne, som eksperterne er stødt på, har været "adskillige måneder" undervejs.

Flere sager

SNCF har, ifølge AFP, tidligere slået fast, at det var en sammenkobling, der var skyld i ulykken, da den blev skubbet løs ved et sporskifte.

Eksperternes rapport udkommer fem dage før årsdagen for togulykken, som var den værste i Frankrig i 25 år.

Toget var på vej fra Paris og skulle til byen Limoges, der ligger knap 400 kilometer sydvest for Paris, da det blev afsporet ved stationen i Paris-forstaden Brétigny-sur-Orge.

Siden har SNCF været under hårdt pres for at finde årsagen og dobbelttjekke sikkerheden på de franske togskinner.

Og det er ikke den eneste sag, togselskabet har haft hængende over hovedet på det seneste. I maj trak det upopulære selskab nye overskrifter, da det kom frem, at tog-operatøren havde bestilt omkring 2.000 nye tog, som er for brede til flere franske togstationer.

Det første til, at man må flytte 300 af omkring 1.200 togperroner længere væk fra hinanden, så de nye tog kan køre ind på stationerne.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.