Merkel modtog stor donation fra BMW-familie

Den tyske kansler har gentagne gange bremset nye CO2-regler for biler.

Artiklens øverste billede
I 2010 blev den tyske forbundskansler Angela Merkel vist rundt på BMW-fabrikekn i Leipzig. Den tyske kansler har af flere omgange modtaget donationer fra familien bag bilgiganten, der dog understreger, at donationerne ikke er med forventning om noget i retur.

Det er "ekstremt problematisk", at det kristeligt demokratiske parti CDU - med forbundskansler Angela Merkel i spidsen - har modtaget tre donationer på et samlet beløb over 5 mio. kr. fra Quandt-familien, der står bag BMW.

Det siger LobbyControl, der er en non profit-organisation, som kæmper for større gennemsigtighed i politisk økonomi i Tyskland, ifølge Financial Times.

Organisationen kritiserer især timingen af donationerne, der er den største private gave til et tysk parti i et valgår.

Tvivl om integritet

Donationerne blev offentliggjort på Forbundsstatens hjemmeside dagen efter, at det lykkedes for tyskerne at blokere for EU-aftalen om en gradvis nedtrapning af loftet for bilers forurening. Det skaber tvivl om kanslerens integritet, mener LobbyControl.

En talsmand for Quandt-familien, der også tidligere har bidraget med store kampagnemidler til partiet CDU, har dog understreget, at den store donation ikke er øremærket industrielle politiske beslutninger.

Mistanken om Angela Merkels lobbyisme for den tyske bilindustri kommer efter, at den tyske forbundskansler personligt gik ind i sagen om CO-nedtrapning for biler forud for det tyske valg i september - blandt andet ved at ringe til flere af de øvrige stats- og regeringschefer.

Hård medfart

Sagen er forsidestof over det meste af Tyskland på dagen, hvor Merkel har fået et grønt nej til at indlede koalitionsforhandlinger. Både De Grønne og socialdemokraterne i SPD langer hårdt ud efter den store donation fra BMW.

"Familierne Quandt og Klatten fra BMW køber Merkels klimapolitik for 690.000 euro," skriver en af De Grønnes frontfigurer, Jürgen Trittin, på sin Twitter-profil.

Socialdemokraten Joachim Poss, der er næstformand i SPD's forbundsdagsgruppe, siger, at sagen er skadelig for hele det politiske liv og partistøtten. Også hos eksperter har det store partibidrag vakt undren.

"Selv om der ikke findes noget klokkeklart retligt bevis, så lugter det en smule af en takke-donation," siger forvaltningsjurist Hans-Herbert von Arnim til Spiegel Online.

Tysk magt

Aftalen om en CO2-nedtrapning frem mod 2020 faldt egentlig på plads i juni og manglede blot underskrift fra EUs 28 miljøministre, inden Tyskland trådte til og fik udskudt beslutningen.

De skrappere EU-krav vil betyde, at nye biler fra 2020 kun må udlede 95 gram CO2 pr. kørt kilometer, og det vil udfordre de store, tyske bilproducenter, hvis biler typisk udleder meget CO2.

Det litauiske EU-formandskab har lagt op til, at ministrene skal stemme om sagen, men EU-kilder har gjort det klart, at afstemningen kun kommer, hvis der faktisk er udsigt til enighed.

Tysklands bilindustri med producenterne Audi, BMW og Mercedes Benz i front er den største i EU og med ca. trekvart million direkte beskæftigede en vigtig faktor i det store industriland.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.