Arriva undskylder tog-afsmidning

15-årig dansk dreng burde ikke være blevet sat af i Sverige, indrømmer Arriva og undskylder.

Artiklens øverste billede

"Vi beklager den situation som opstod for den 15-årige dreng, der sidste weekend måtte stå af et af vores tog på Malmö Syd ved Svågertorp, da han manglede gyldig villet til sin rejse til Ystad."

Sådan skriver det svenske togfirma Arriva i en pressemeddelelse.

Smidt af på mennesketom station

Undskyldningen kommer efter, at den 15-årige Anton Nilsson i sidste uge måtte stå af et tog i Sverige, da han ikke havde en gyldig billet.

Den 15-årige danske dreng var på vej tilbage til sin efterskole på Bornholm, da han kom til at tage et forkert tog. I Kastrup skulle han have taget et tog mod Ystad, hvor der gik en færge til Bornholm, men han endte på et tog mod Göteborg.

Det opdagede han, straks da toget satte sig i bevægelse, og han aftalte med togkontrolløren, at han kunne stå af på næste station i Hyllie og tage et andet tog, der gik mod Ystad.

Det gjorde Anton Nilsson, men rejsen sluttede efterfølgende, da en anden kontrollør efter at have hørt forklaringen og set billetten ikke mente, at han kunne fortsætte togrejsen.

"Betal 800 kroner eller bliv sat af," lød beskeden på svensk, og det sidste gjorde Anton.

Dermed stod han på Svågertorp ved Malmø, der er en station, der ligger i ingenmandsland mellem to motorveje, og her virkede billetautomaten ikke, han havde ingen jakke på i kulden, og der var ikke andre mennesker på stationen.

LÆS OGSÅ: Dansk dreng sat af tog i Sverige

Burde være blevet på toget

Og at det kunne komme dertil for den danske dreng, beklager Arriva nu.

"Med tanke på drengens lange rejse og det faktum, at han forsøgte at forklare, at han var hoppet på et forkert tog ved Kastrup, burde han have kunne følge med toget til Ystad, selvom gyldigheden på hans billet var udløbet," skriver pressechef i Arriva, Thobias Lignemann i en pressemeddelelse.

Togselskabet vil oven på episoden tage en diskussion af, hvilke retningslinjer man skal have i fremtiden.

"Vi kommer til at fortsætte diskussionen omkring dette, såvel internt som med vores afgiftsopkrævere Skånetrafikken for at undgå, at lignende situationer opstår igen," står det i pressemeddelelsen.

Forældre ikke tilfredse

Anton Nilssons forældre er dog ikke tilfredse med undskyldningen og går bl.a. videre til den svenske barnombudsmann, oplyser hans mor, Britta Astadatter, til jp.dk.

"Vi vil gerne nå frem til følgende: At i Skandinavien sætter man ikke børn og unge af toget på tilfældige steder og tidspunkter. Børn og andre passagerer hjælper man og giver service. Hvis man mener, der er noget i vejen med billetten, så "berigtiger man rejsehjemmelen"," siger hun.

"Hvis Arriva ikke af sig selv kan hitte ud af at yde moderne service, ja så må vi have politikerne ind over til at forbyde trafikselskaberne at smide børn af toget," tilføjer hun.





null

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen