Passager reparerede fly

En stor flok turister undgik en otte timer lang forsinkelse, da en passager fixede et mekanisk problem på flyet.

Artiklens øverste billede
Et Thomas Cook-fly. Arkivfoto: The Canadian Press/Press Association Images

Passagerer på et Thomas Cook-fly fra Menorca og hjem til Glasgow sad i weekenden klar og ventede blot på, at flyet skulle lette, da beskeden kom.

Den besked, som de fleste frygter - hjemrejsen måtte udskydes i otte timer grundet mekaniske problemer.

Over højttalerne blev det annonceret, at en mekaniker måtte flyves til øen fra Manchester, før skaden kunne udbedres.

Men så skete noget usædvanligt. En af flyets passagerer meldte sig på banen og tilbød at reparere flyet.

Kunne hurtigt lette

Manden identificerede sig selv som flymekaniker og fik efter grundige undersøgelser af hans identitet lov at gå i gang med arbejdet.

Fejlen tog ikke lang tid at udbedre, og flyet kunne derfor lette efter blot 35 minutter i stedet for de først annoncerede otte timer.

Det viste sig, at flymekanikeren arbejdede for Thomsonfly, som har en indbyrdes aftale med Thomas Cook om vedligeholdelse af flyene.

”Vi checkede hans licens og fik bekræftet, at han var den, som han udgav sig for at være, og at han var i stand til at fixe problemet. Vi er meget taknemmelige for, at han var ombord på flyet den dag,” siger en talsmand for Thomas Cook til BBC.

Stort bifald

Ifølge turisten Keith Lomax var det betryggende for passagererne, at dagens helt selv satte sig ind i flyet efter reparationen og gjorde klar til at lette.

"Da han kom ombord på flyet igen lød der et stort bifald,” beretter han.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen