2018? 2019? 2020? Medie afslører nyt åbningsår for skandalelufthavn

Ifølge Bild er lufthavnsselskab og byggefirmaer blevet enige om en bindende tidsplan.

Artiklens øverste billede
Udefra ser Berlins storlufthavn færdig ud, men det er den langt fra. Arkivfoto: Patrick Pleul/AP

Garantier kan man sjældent give, men i tilfældet med Berlins kommende storlufthavn har selv et "måske" været svært at diske op med. Således er åbningsdatoen blevet udskudt så mange gange, at lufthavnsdirektør Engelbert Lütke Daldrup i juli nøjedes med at sige følgende til Tagesspiegel:

»Vi vil komme med en dato i år.«

Men nu mener avisen Bild at vide, at lufthavnsselskabet har indgået en bindende aftale med de vigtigste byggefirmaer om at færdiggøre arbejdet i oktober/november 2018.

Aftalen skal være indgået i løbet af denne uge og kilder fra bestyrelsen siger til Bild, at den angiveligt vil blive offentliggjort fredag.

Selv om byggearbejdet angiveligt skal stå færdigt i 2018, vil der gå mindst ét år, før lufthavnen efterfølgende kan tages i brug, fordi den skal gennem en række test først. Samtidig kræver overholdelsen af den nye tidsplan bl.a., at der ikke dukker nye fejl op, som det er sket igennem årene.

Den 3. juni i år var det fem år siden, at Berlins nye storlufthavn, Berlin Brandenburg Willy Brandt, eller bare BER, officielt skulle være åbnet, men en måned før de festlige begivenheder skulle have fundet sted, blev åbningen aflyst.

Siden har adskillige åbningsdatoer været på tapetet og er blevet fjernet igen, og samtidig er udgifterne til byggeriet steget fra de budgetterede knap 15 mia. kr. til omkring 48 mia. kr.

Undervejs har det vist sig, at hundredvis af brandvægge ikke var bygget efter reglerne og derfor skulle udskiftes. Flere gange har man desuden haft problemer med dørenes styresystem, og sprinkleranlægget har heller ikke virket, som det skulle. Også brandalarmer og røgudsugningssystemet har været fejlbehæftet, og i 2014 kom det frem, at manden, som var ansvarlig for brandsikringssystemet, ikke er uddannet ingeniør, som han ellers havde givet indtryk af.

Dertil kommer sager om korruption, firmaer, som er gået konkurs, og en række udskiftninger på vigtige poster. I marts blev den fjerde lufthavnsdirektør siden byggeriet begyndte i 2006, således udnævnt. Engelbert Lütke Daldrup tog over, efter at Karsten Mühlenfeld blev presset fra stillingen af bestyrelsen.

Samtidig står det klart, allerede før det, der bliver kaldt skandalelufthavnen, er åbnet, at dens kapacitet er for lille, og den skal således udbygges.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.