Spøgelsestog kører ugentligt til stedet, der skulle være åbnet for fem år siden

Korruption, fejl efter fejl og skandalesager. Lørdag er en tvivlsom mærkedag.

Artiklens øverste billede
Fem gange er åbningen af Berlins storlufthavn blevet udsat. Foto: Günter Wicker/Flughafen Berlin Brandenburg GmbH

Lørdag kan berlinerne markere en årsdag af den slags, som man helst vil glemme.

Den 3. juni er det nemlig fem år siden, at Berlins nye storlufthavn, Berlin Brandenburg Willy Brandt, eller bare BER, officielt skulle være åbnet. Kansler Angela Merkel var ifølge AFP klar til at indvie prestigebyggeriet, og også flyselskaberne var parate til rulle deres fly ind på de jomfruelige startbaner. Men en måned før de festlige begivenheder skulle have fundet sted, blev åbningen aflyst.

Siden har adskillige åbningsdatoer været på tapetet og er blevet fjernet igen, og i skrivende stund tør ingen lægge hovedet på blokken og levere en konkret dato. Man sigter officielt efter begyndelsen af 2018, men de færreste tror på, at det er realistisk.

Samtidig er udgifterne til byggeriet steget fra de budgetterede knap 15 mia. kr. til omkring 48 mia. kr.

Undervejs har det vist sig, at hundredvis af brandvægge ikke var bygget efter reglerne og derfor skulle udskiftes. Flere gange har man desuden haft problemer dørenes styresystem, og sprinkleranlægget har heller ikke virket, som det skulle. Også brandalarmer og røgudsugningssystemet har været fejlbehæftet, og i 2014 kom det frem, at manden, som var ansvarlig for brandsikringssystemet, ikke er uddannet ingeniør, som han ellers havde givet indtryk af.

Dertil kommer sager om korruption, firmaer, som er gået konkurs, og en række udskiftninger på vigtige poster. I marts blev den fjerde lufthavnsdirektør siden byggeriet begyndte i 2006, således udnævnt. Engelbert Lütke Daldrup tog over, efter at Karsten Mühlenfeld blev presset fra stillingen af bestyrelsen.

Og mens berlinerne venter på lufthavnen, som man allerede har planlagt en udbygning af, har den tilhørende togstation stået klar længe. Så længe, at det ifølge AFP er nødvendigt at lade tomme tog køre ruten to aftener om ugen for bl.a. at forhindre mugdannelse og sikre, at de er køreklar den dag, det bliver nødvendigt.

På det nærliggende Hotel Steigenberger sørger et lille hold af stuepiger og teknikere ligeledes for, at de tomme værelser er parate til at modtage gæster engang i den ikke nærmere definerede fremtid.

Lufthavnens baner bliver desuden jævnligt testet af Schönefeld Lufthavn, som benytter sig af dem, når der er pladsproblemer. Vejskiltene, der peger mod BER, er dog blevet streget over.  

Oprindeligt var det forestillingen, at BER skulle være en transitlufthavn. Siden er den tyske luftfartsbranche blevet ramt af en krise, og Lufthansa bruger allerede lufthavnene i Frankfurt og München til dette formål. Derfor bliver BER udelukkende et sted, hvor man begynder eller slutter rejsen, og det betyder, at der skal bruges yderligere plads til check-in og bagage. Dermed risikerer man endnu en ombygning inden åbningen, oplyser n-tv. 

For hver dag, der går, uden at lufthavnen åbner, koster det mellem 500.000 og 1 mio. euro. Åbningen skulle efter den oprindelige plan være sket i efteråret 2011.

På Facebook har humoristiske sjæle oprettet flere begivenheder, som inviterer til åbningsceremonier i henholdsvis 2026, 2029 og 2035.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.