EU er under pres for at kræve mere grønt flybrændstof

EU-Kommissionens forslag om grønt brændstof i fly er ikke helt nok, mener EU-parlamentet anført af Søren Gade.

Artiklens øverste billede
De grønne brændstoffer er dog markant dyrere end konventionelle brændstoffer. Dermed kan kravet i sig selv skade de europæiske flyselskabers konkurrenceevne og føre til højere priser for forbrugerne. Foto: Luis Robayo/AFP

Fly skal bruge mere bæredygtigt brændstof, når de flyver i EU. Det er et centralt mål i EU-Kommissionens forslag ”Refuel EU Aviation”. Men forslaget går ikke langt nok.

Det mener flere i EU-parlamentet anført af Venstres Søren Gade, som har været ordfører på behandlingen af forslaget i parlamentet.

Han roser dog EU-Kommissionen for at stille nye krav til brændstofleverandørerne. Hvis forslaget bliver vedtaget, skal leverandørerne blande mere bæredygtigt brændstof i flyenes tanke.

- Det er en klog og enkel tilgang, som vil virke, siger Søren Gade.

En øget andel af bæredygtige brændstoffer vil betyde, at flyene udleder mindre. Men forslaget er ikke ambitiøst nok, mener Gade, der taler som ordfører for EU-parlamentet på forslaget.

- Vi foreslår, at iblandingskravet skal hæves markant. Vi vil med andre ord have mere grønt brændstof i flyene, end Kommissionen har foreslået.

- Vi foreslår også et højere krav om iblanding af syntetiske brændstoffer fra 100 procent bæredygtige kilder. De såkaldte e-fuels er fremtiden, og det er vigtigt, at vi stimulerer markedet, så udrulningen sker hurtigst muligt, siger Søren Gade.

De grønne brændstoffer er dog markant dyrere end konventionelle brændstoffer. Dermed kan kravet i sig selv skade de europæiske flyselskabers konkurrenceevne og føre til højere priser for forbrugerne.

EU-parlamentet foreslår derfor, at kompensere for udgifterne ved at bruge penge fra EU’s CO2-kvotehandelssystem (ETS).

- Det vil modvirke, at flyselskaber mellemlander uden for EU for at tanke sort, siger Søren Gade.

EU-kommissær for energi, Kadri Simson, er dog forsigtig med at åbne for en stramning af forslaget. Hun frygter, at det vil ramme flyindustrien for hårdt.

- Nogle af jer udtrykker bekymring for, at EU-Kommissionens forslag ikke er ambitiøst nok. Men Refuel EU Aviation vil være den første lovgivning, der lægger bindende e-fuel forpligtelser på brændstofleverandører. Det er meget ambitiøst, siger Kadri Simson.

Hun understreger samtidig, at EU-Kommissionens forslag baserer sig på en grundig analyse af flyindustriens udfordringer. Og de mulige ekstraomkostninger for flyselskaber.

- Når vi sætter retsligt bindende mål for e-fuel, så skal vi være forsigtige. Hvis vi sætter dem for højt, risikerer vi at placere en for stor finansiel byrde på vores flyselskaber og dermed at underminere vores egen lovgivning, siger Kadri Simson.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.