Annonce
Europa

Brev afslører: EU vil have fjernet skilte, der »diskriminerer udenlandske lastbilchauffører«

En ny lov har indskrænket, hvor længe chauffører må gøre hold på en af landets statslige rastepladser.

Foto: Uffe Frandsen/Polfoto

Det er det lille skilt med teksten "25 timer" under et billede af en lastbil, der har været med til at få EU-Kommissionen til at reagere.

I Danmark er der blevet indført en ny lov om, hvor længe lastbilchauffører må stoppe på en af landets 90 statslige rastepladser.

Men loven er diskriminerende over for udenlandske lastbilchauffører, har EU-Kommissionen slået fast i et brev til Transportministeriet, som DR Nyheder er kommet i besiddelse af.

»De nye regler I Danmark vil påvirke chauffører fra andre medlemsstater uforholdsmæssigt mere end danske chauffører, da danske lastbilchauffører i de fleste tilfælde vil være i stand til at komme hjem, når de skal have et længere hvil«, lyder det ifølge DR.

Loven trådte i kraft den 1. juli og har tidligere vakt bekymring i EU.

Dengang afviste transportminister Ole Birk Olesen (LA) kritikken og forklarede, at loven skal sikre flere frie parkeringspladser og afholde chaufførerne fra at bruge deres fridage og weekender på pladserne.

»Det er ikke statens opgave at stille gratis faciliteter til rådighed for lastbilerhvervets behov for længerevarende ophold. Det er op til branchen selv at løse udfordringen med langtidsparkering«, siger han i en pressemeddelelse.

Han pegede på, at de nye regler skal sikre, at rastepladserne bliver brugt til det, de er skabt til - nemlig pauser og kortere hvil. Sker det ikke, vil det resultere i en bøde.

»Jeg vil gerne minde om, at det ifølge EU-reglerne allerede i dag er ulovligt for lastbilchaufførerne at tilbringe deres regulære ugehvil i lastbilen,« sagde Ole Birk Olesen.

Transportministeriet oplyser til DR, at man er klar over EU-Kommissionens holdning til sagen, men afventer en officiel henvendelse fra EU.

Fra 2019 bliver det dyrere at parkere ulovligt. Det generelle bødeniveau hæves fra 510 kroner til 2000 kroner. På til- og frakørselsramper hæves det til cirka 3000 kroner fra det nuværende 1000 kroner.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

The Sound of Brexit

Som den gamle musicalklassiker handler brexit om to parter, der skal finde hinanden under vanskelige omstændigheder.
Annonce
Annonce
Annonce
International

The Sound of Brexit

Som den gamle musicalklassiker handler brexit om to parter, der skal finde hinanden under vanskelige omstændigheder.
Analyse
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her