Fly-eftersøgning belastes af elendige kort

Vi kender planeten Mars’ overflade bedre end Jordens overflade, advarer eksperter.

Artiklens øverste billede
Stjernen markerer det område, hvor det forsvundne rutefly MH370 formodes at være styrtet ned. Topografien af havbunden er dog primitiv og mangelfuld, og det besværliggør eftersøgningen. Afstanden fra venstre til højre svarer til ca. 1.750 kilometer.

Los Angeles

Efterforskerne har indsnævret søgeområdet i jagten på det forsvundne Boieng-fly MH370 fra Malaysia Airlines.

Søgeområdet er nu reduceret til et areal på 75.000 kvadratkilometer, efter at et australsk flådefartøj i Det Indiske Ocean vest for Australien igen har opfanget to signaler, der kan stamme fra det forsvundne fly.

Efterforskningsleder Angus Houston håber derfor, at det er et spørgsmål om dage, før Boeing-flyet er fundet.

Dobbelt så stort som Danmark

Andre eksperter maner dog til besindighed.

Dels er arealet på 75.000 kvadratkilometer stadig et stort område - næsten dobbelt så stort som Danmark.

Dels vil det ukendte terræn under havoverfladen efter alt at dømme forsinke eftersøgningen betragteligt, selvom man mener, at man leder på det rette sted.

Uudforsket område

Problemet er, at efterforskerne ikke har detaljerede kort over havbunden i Det Indiske Ocean, som rummer lange bjergrygge og dybe bassiner i et meget varieret terræn.

Kun godt fem procent af verdenshavene, som udgør 70 pct. af Jordens overflade, er kortlagt i detaljer.

Satellitter kan ikke levere oplysninger, der kan føre til detaljerede kort, og det tager meget lang tid at kortlægge store havområder ved hjælp af ekkolod på skibe.

Varierende dybde og ukendte forhold

Dermed er det ingen vittighed, når videnskabsfolk anfører, at vi har et mere detaljeret kort over Mars’ overflade end af vores egen planet.

BBC News’ videnskabskorrespondent Jonathan Amos skriver på sin blog, at topografien (en detaljeret beskrivelse i tekst, billeder, kort og statistik af en geografisk lokalitet eller et område, red.) i eftersøgningszonen er meget usikker.

Nogle steder er der tegn på, at der blot er 200 meter til havbunden, mens man andre steder skal hele 7.600 meter ned for at støde på bunden. Men man ved det ikke med sikkerhed, og man ved heller ikke, hvor blød havbunden er i det pågældende område.

”Hvis MH370 sidste hvilested virkelig findes her et eller andet sted, så kan en bjærgning af vraget vise sig at blive en helt ekstrem mission,” skriver Jonathan Amos.

Ubemandede ubåde skal i aktion

De såkaldte sorte bokse på et forulykket fly udsender et uhyre simpelt lydsignal med en rækkevidde på få kilometer og intet andet.

Hvis der opfanges flere ping-signaler, kan man prøve at bevæge sig i den retning, hvor signalet bliver stærkere, men signalets styrke kan variere på grund af stærke havstrømme.

Det varierede terræn kan ligeledes skabe usikkerhed om, hvor flyvraget ligger gemt, siger flere eksperter.

Flyet formodes at ligge i mindst 4.500 meters havdybde, og hvis det passer, bliver det ingen nem opgave at operere på så stor en dybde – selv med avancerede ubemandede ubåde.

Flere problemer

Et andet problem er, at batterierne til de sorte bokses pingsignal-system normalt løber tør for strøm efter lidt over 30 dage.

Dermed bliver det endnu mere besværligt at spore sig ind på flyvraget.

Tættere på den australske vestkyst fandt man i 2008 det forsvundne krigsskib HMAS Sydney, som forsvandt den 19. november 1941 med over 645 mand om bord.

Selvom man havde en formodning om, hvor skibet gik ned efter en torpedokamp med et tysk krigsskib, tog det alligevel mere en 25 års aktiv eftersøgning, før ekspeditionsholdet Finding Sydney Foundation fandt den forsvundne krydser.

Teknologiske fremskridt

I dag er man bedre stillet med hensyn til avanceret teknologisk udstyr. Selv uden aktive signaler fra flyets sorte bokse, kan flyvraget fortsat findes med sonarudstyr.

Men det vil i så fald tage meget længere tid, lyder eksperternes advarsel.

Det er 33 dage siden, at MH370 forsvandt på sin rute mellem Kuala Lumpur og Beijing. 239 mennesker formodes at have mistet livet.

Andre læser

Mest læste

Del artiklen