Efterforskningskilde: Piloten var skyld i tragedien

Ifølge USA Todays oplysninger var det ikke en ulykke, der forårsagede MH370’s forsvinding.

Artiklens øverste billede
Den 27-årige andenpilot Fariq Abdul Hamid (til højre) men især den 53-årige luftkaptajn Zaharie Ahmad Shah er fortsat i fokus i efterforskningen.

Los Angeles

Den 53-årige chefpilot Zaharie Ahmad Shah var efter alt at dømme eneansvarlig for, at det forsvundne Malaysia Airlines-rutefly MH370 fløj ud over Det Indiske Ocean og styrtede ned i bølgerne.

Det skriver den amerikanske avis USA Today, som baserer historien på en unavngiven højtrangeret efterforskningskilde hos de malaysiske myndigheder.

Kilden oplyser, at myndighederne har indsnævret efterforskningen, så man nu arbejder ud fra en teori om, at Zaharie Ahmad Shah var eneansvarlig for tragedien.

Fokus på chefpilot

Flyet er endnu ikke fundet, men det formodes at være styrtet ned i den sydlige del af Det Indiske Ocean og have kostet 239 menneskeliv.

Zaharie Ahmad Shah er blevet centrum for efterforskningen, fordi der hverken er tegn på mekaniske fejl eller en decideret flykapring begået af passagerer i den forsvundne Boeing 777, lyder meldingen.

Af samme grund er man i øjeblikket ved at ”presse” pårørende til flykaptajnen for oplysninger om hans opførsel i dagene op til den skæbnesvangre flyvetur den 8. marts, skriver avisen.

Ingen rygende pistol

Det fremgår imidlertid ikke, om myndighederne har beviser for hovedpåstanden.

Flere luftfartseksperter forholder sig da også skeptisk til påstanden og henviser til, at der så vidt vides ikke er fundet tegn på, at Zaharie Ahmad Shah skulle have terrorforbindelser.

FBI, der har endevendt hovedpersonens flysimulator og analyseret elektroniske fodspor, har ifølge de foreløbige meldinger heller ikke fundet indikationer på en planlagt og forberedt selvmordsmission, lyder kritikken.

Besynderlige udmeldinger

Endeligt peger flere på, at Malaysia har stået i spidsen for en amatøragtig efterforskning med adskillige besynderlige meldinger og påstande, der nogle gange er blevet trukket tilbage og andre gange er blevet fremsat på ny.

Zaharie Ahmad Shah lagde ikke skjul på sin støtte til en oppositionspolitiker, Anwar Ibrahim, som i en politisk skueproces blev sendt i fængsel for et påstået homoseksuelt forhold, som er forbudt i det muslimske land.

Shah var til stede i retssalen for at støtte sit politiske forbillede, men mange har dog svært ved at forestille sig, at utilfredshed over dommen kunne få Shah, en vellidt og erfaren pilot og familiefar, til at reagere med sabotage eller en decideret selvmordsmission.

Ingen beviser

Oplysninger om Shahs økonomiske situation eller privatliv har heller ikke vakt videre opsigt.

CNN’s luftfartsekspert Miles O’Brien er en af flere, der fortsat mener, at flyets to piloter efter alt at dømme forsøgte at forhindre en ulykke.

”Vi har ingen beviser for, at besætningen begik fejl. Og i virkeligheden burde vi arbejde ud fra en antagelse om, at der teknisk set er sket noget slemt med flyet, efter at de sagde godnat,” siger han.

De sorte bokse

Efterforskerne håber, at flyets såkaldte sorte bokse, som i virkeligheden er orange, kan kaste lys over, hvorfor flyet foretog en mystisk uvending over Det Sydkinesiske Hav og endte milevidt fra den oprindelige slutdestination i Beijing.

Men selv hvis det lykkedes at bjærge boksene, så vil man aldrig få svar på, hvad piloterne talte om i cockpittet, da flyet foretog det opsigtsvækkende kursskifte.

De sorte bokse består af den såkaldte flight data recorder (FDR) og af cockpit voice recorderen (CVR).

Bliver måske aldrig opklaret

FDR registrerer data fra de sidste 25 timer før nedstyrtning med udgangspunkt i mindst 88 parametre herunder tiden samt flyets flyvehøjde, fart, kurs og vertikale acceleration.

CVR optager til gengæld alle samtaler og andre lyde i cockpittet. Systemet lagrer dog blot de sidste to timer før nedstyrtning.

Da det forsvundne Malaysia Airlines-rutefly angiveligt fortsatte i timevis udover Det Indiske Ocean, vil lydoptagelser fra de mest afgørende vendepunkter de foregående være gået tabt.

Andre læser

Mest læste

Del artiklen