Et særsyn i Kina: Journalister nedlagde arbejdet

Journalisterne på en avis i Kina har taget et usædvanligt skridt i protest mod censur.

Artiklens øverste billede
Journalisterne på den kinesiske avis Southern Weekly er gået i strejke i protest mod censur.

Mandag valgte knap 100 redaktionelle medarbejdere på en af Kinas større aviser Southern Weekly at nedlægge arbejdet.

Årsagen: Censur.

Ifølge BBC er det formentlig første gang, at journalister så direkte viser deres utilfredshed med styret, der sjældent tåler kritik.

Vil af med propagandachef

Den konkrete sag begyndte i sidste uge, hvor avisen, der er kendt for at gå til grænsen af den i forvejen indskrænkede ytringsfrihed, forsøgte at bringe en nytårsleder, hvori man efterlyste reformer.

Lederen nåede dog aldrig læserne, for angiveligt valgte embedsmænd at fjerne indlægget og erstatte det med et andet, hvori det kommunistiske partis præstationer blev remset op.

Det fik ifølge BBC ansatte på avisen til at skrive åbne breve, hvor man opfordrede Guangdong-provinsens propagandachef, Tuo Zhen, til at træde tilbage.

Politiet blandede sig ikke

Søndag lød det så på avisens Facebook-profil, at der ikke var hold i rygterne om, at lederen var blevet ændret.

Og det var tilsyneladende dråben for avisens journalister, som mener, at Southern Weeklys ledelse skrev beskeden under pres fra myndighederne.  

Mandag samledes demonstranter uden for avisens lokaler i byen Guangzhou for at vise deres støtte til journalisterne og protestere mod censur.

Ifølge nyhedsbureauet Reuters blandede politiet sig ikke i demonstrationen.

Også censur andre steder

Flere tidligere ansatte på avisen siger til Reuters, at propagandachef Tuo Zhen er gået langt over stregen, og at han bl.a. har krævet at forhåndsgodkende de emner, som journalisterne ville skrive om.

"Disse detaljer illustrerer et problem: Blandt medierne i Guangdong har han etableret et system med forhåndscensur af pressen," siger Xiao Shu, som har været ledende kommentator på Southern Weekly. 

Det er dog ikke kun i Guangdong, at censuren slår hårdt.

Fredag lukkede de kinesiske myndigheder hjemmesiden til et magasin, som angiveligt havde bragt en artikel, som opfordrede til politiske reformer. 

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.