Skal den sorte boks afskaffes?

Mens jagten på MH370s sorte boks intensiveres, vil flybranchen se på, om teknologien skal ændres.

Artiklens øverste billede
Den sorte boks fra det styrtede Air France-fly i 2009 lå i Atlanterhavet og blev først fundet knap to år efter styrtet.

Nøglen til Malaysia Airlines-flyet MH370s skæbne kan meget vel ligge i et lille stykke hårdfør teknologi, der sandsynligvis befinder sig sammen med resten af flyet på bunden af Det Indiske Ocean.

Den såkaldte sorte boks indeholder nemlig informationer om kommunikationen internt på flyet og flyets bevægelser og ydeevne. Men problemet er netop, at boksen befinder sig sammen med flyet, og at informationerne ikke findes andre steder end netop dér.

Derfor er der i flybranchen nu tale om, hvorvidt hele konceptet omkring den sorte boks skal gentænkes på en måde, så informationerne med det samme sendes ud af flyet og lagres et sikkert sted.

Kan blive umulig at finde

Efterforskerne af flyets forsvinden står lige nu i et vadested, da det er svært at finde ud af, hvad der er sket med flyet, før boksen og eventuelle vragrester findes. Samtidig foregår eftersøgningen af disse ting i en kamp mod tiden, da batteriet på signaludstyret på den sorte boks kun holder i omkring 30 dage og ventes at gå død så tidligt som på mandag.

Går dette batteri først dødt, kan den sorte boks ifølge eksperter blive så godt som umulig at finde. Derfor er der også snak om, at batteriernes levetid fremover som et minimum skal forlænges til 90 dage, som det er tilfældet på nogle fly allerede i dag.

Streaming af data

Men en levetidsforlængelse vil ikke løse det underliggende problem - at vitale informationer om et styrtet fly kan forsvinde sammen med flyet. Derfor må en anden løsning på sigt findes, mener nogle:

"På kort sigt kan man forestille sig, at transmissioner af data i det øjeblik, at flyet oplever noget usædvanligt, via satellitkommunikation sendes til producenten, flyselskabet eller myndighederne, hvilket kan gøre det meget nemmere at finde flyet," siger David Barry, der underviser i flysikkerhed på Cranfield University, til The Guardian.

På lidt længere sigt peger han på, at man kan se streaming af flydata i realtid, så informationerne om piloternes samtaler, deres kommandoer til flyet samt flyets ageren i luften hele tiden sendes til en sikker database på jorden, og man undgår, at vigtige informationer forsvinder sammen med flyet.

Andre eksperter har dog tidligere peget på, at den konstante streaming af data vil stille meget store krav til båndbredde, da diskussionen om den sorte boks begyndte med et Air France-flys forsvinden i Atlanterhavet i 2009.

Flybranche: Noget må gøres

Efter MH370s forsvinden virker det dog til, at der har bredt sig en opfattelse af, at noget må gøres for at gøre det nemmere at finde forsvundne fly, helt til toppen af flybranchen.

Således udtalte formanden for Iata (International Air Transport Association), Tony Tyler, forleden på en konference i Malaysias hovedstad, Kuala Lumpur, at "vi kan ikke lade endnu et fly forsvinde."

"Først må vi se på, hvordan vi sporer fly, der bevæger sig rundt på kloden. I en verden, hvor alle vores bevægelser virker til at blive registreret, er der vantro over for både, at et fly bare kan forsvinde, og at den sorte boks er så svær at finde," sagde Tony Tyler i tirsdags på Iata-konferencen. Malaysia Airlines og bl.a. SAS er medlemmer af Iata.

Tony Tyler opfordrede dog også til, at hvad end løsningen bliver, så skal den gennemføres efter moden omtanke, ligesom det skal ske i overensstemmelse med globale retningslinjer på området.

Forbedret sort boks?

Mens der altså i flybranchen er en erkendelse af, at noget skal ske, siger en anden ekspert, at det i første omgang er mere realistisk at se på, hvordan man kan forbedre det eksisterende system - altså den sorte boks.

"Det er klart, at bedre sporing vil være en god ting, men hvis der ikke er uendelige midler til rådighed, synes jeg vi skal se på, hvad grunden til problemerne er og så fordele pengene ud fra det," siger Rob Hunter, der er leder af sikkerhedsafdelingen ved den britiske sammenslutning for piloter, Balpa, til The Guardian.

Han peger på, at forbedringer af den sorte boks er mere sandsynlige, fordi det er meget dyrt at putte nye systemer i eksisterende fly. Disse forbedringer kan være den omtalte forlængelse af batterilevetiden fra 30 til 90 dage, som det er sket på visse fly, samt en forbedret lagring af samtalerne i cockpittet. Lige nu er det kun de to sidste timers samtale, der lagres.

Andre læser

Mest læste

Del artiklen