Dansk pilot tror ikke, MH370 fløj sydpå

Otto Willum Nielsen, som kendte flyets kaptajn, tror fortsat, at flyet blev kapret og fløj nordpå.

Artiklens øverste billede
Billedet viser, hvor satellitbilleder har set mulige vragrester flyde rundt. Endnu er ingen vragrester fra MH370 blevet fundet.

Jeg tror ikke på de malaysiske myndigheders påstand om, at flyet skal findes i den sydlige korridor, så længe der ikke er fundet vragrester

Otto Willum Nielsen, pensioneret pilot og rådiver for den kinesiske havari-kommission.

Endnu er ingen vragdele fundet, ligesom årsagen til flyets forsvinden ikke er fastlagt. Men mystikken om flyets placering er tilsyneladende heller ikke ovre.

Den pensionerede danske pilot Otto Willum Nielsen tror nemlig ikke på, at flyet fløj sydpå, som den malaysiske regering har meddelt. Amerikanske og kinesiske satellitdata taler, ifølge Otto Willum Nielsen, også mod den konklusion. Det skriver branchesitet check-in.dk.

Hjælper Kina i fly-sag

Otto Willum Nielsen, der blandt andet har været Boeing 737-kaptajn hos kinesiske Xiamen Airlines Limited, rådgiver den kinesiske havarikommission i sagen om det forsvundne fly.

Otto Willum Nielsen kendte desuden MH370's kaptajn privat og har besøgt ham og hans familie flere gange i Malaysia. Han fortalte i søndagens udgave af Jyllands-Posten, at han bestemt ikke tror, at kaptajnen bevidst har styret flyet ud af kurs.

Der har blandt andet været luftet teorier om, at kaptajnen har været ude på en selvmordsmission samt at besætningen skulle have haft ondt i sinde og fløjet flyet et andet sted hen.

Tror ikke på påstand

"Jeg vil fastholde, at flyets rute blev omprogrammeret og al sporingsudstyr slået fra. Jeg tror ikke på de malaysiske myndigheders påstand om, at flyet skal findes i den sydlige korridor, så længe der ikke er fundet vragrester," siger Otto Willum Nielsen til check-in.dk.

Han henviser til, at amerikanske og kinesiske satellitdata samstemmende har indikeret, at flyet forsvandt i den såkaldte nordlige korridor. Mens data fra britiske Inmarsat peger på, at flyet befandt sig i den sydlige korridor, da det mistede kontakt med satelllitterne. Det er på baggrund af de britiske data, at man leder efter flyet 2.000 km vest for Perth.

De to korridorer henviser til to vidt forskellige ruter, som flyet, ifølge satellit-data, kan have fløjet. Mens flådefartøjer fra Kina og Australien samt fly fra Australien, Kina, Japan og New Zealand i flere dage har søgt efter vragrester i Det Indiske Ocean vest for Perth, mener Otto Willum Nielsen altså, at flyet er fløjet nordpå mod f.eks. Kasakhstan.

Ifølge check-in.dk hæfter den pensionerede pilot sig også ved, at flykaptajnen ikke brugte "squawk koder", hvor man med fire cifre kan rapportere til flyveledere på jorden om nødstilfælde.

Otto Willum Nielsen tror stadig, at flyet blev kapret af flykaprer om bord på flyet.

Jagten på de sorte bokse

Hvis den danske pilot og de amerikanske og kinesiske data har ret, så spildes tiden med eftersøgning i den sydlige korridor.

Batterierne på flyets sorte bokse stopper nemlig med at virke efter ca. 30 dage. Da de udsender signaler, kan det blive meget vanskeligere at finde boksene efter denne tid.

Den ene boks gemmer data om flyets motorer, fart, højde og kurs, mens den anden boks gemmer de to seneste timers lyddata fra cockpittet.

Dataene i de såkaldte sorte bokse kan være nøglen til gåden om MH370.

Andre læser

Mest læste

Del artiklen