Dansk flyveleder: Forsvundet fly er et kæmpe mysterium

Måske kunne man ikke følge flyet på radaren, forklarer dansk flyveleder.

"Højest usædvanlig", "utroligt mærkværdigt" og "et kæmpe mysterium" er nogle af de ord, som flyveleder Casper Ransborg bruger om det malaysiske fly, der forsvandt for en uge siden.

Casper Ransborg er næstformand i Dansk Flyvelederforening, og selvom sagen tiltrækker stor opmærksomhed fra hele verden, understreger han, at det er vigtigt at forholde sig til kvaliteten af de informationer, der cirkulerer i medierne, da ikke alt er baseret på fakta.

Lettere at gemme sig

De nye oplysninger om, at flyets kommunikationsudstyr højest sandsynligt bevidst er blevet lukket ned, gør det lettere for den danske flyveleder at forstå, hvorfor flyet endnu ikke er lokaliseret.

"Det er alt andet lettere at gemme sig, hvis det er det, man prøver på," siger Casper Ransborg til Jyllands-Posten.

Det virker utroligt, men jeg mener ikke, at man kan udelukke, at flyet er landet uden at blive sporet

Casper Ransborg, næstformand, Dansk Flyvelederforening.

De malaysiske flyveledere mistede kontakt med det forsvundne fly efter 40 minutters flyvning.

Ikke alle steder har radardækning

Ifølge Casper Ransborg sker det med jævne mellemrum, at man mister kontakten til et fly.

"Oftest mister man radiokontakten i kortere eller længere tid, men flyet vil da stadig være synligt på flyveledernes radarskærme. Mere sjældent er det, at et flys transpondere svigter helt eller delvist. I sådan et tilfælde er man afhængig af en såkaldt primær radar for at kunne følge flyet på en radarskærm," siger Casper Ransborg og tilføjer:

"Og det er langt fra alle steder på kloden, at der er primær radardækning."

"Fly forsvinder ikke bare"

Det forklarer måske det, som Hans Christian Stigaard, fhv. lufthavnschef i Kastrup Lufthavn, tidligere på dagen undrede sig over.

Han har blandt andet sagt til DR, at fly ikke bare forsvinder fra radaren.

Og at praksis i Danmark ville være at sætte en større proces i gang for at identificere et uidentificeret fly på en radarskærm.

Fløj i over syv timer

Lørdag fortalte Malaysias premierminister, at en satellit har haft kontakt med flyet i 7 timer og 31 minutter efter, at det lettede fra Kuala Lumpur.

Flyvelederne mistede ellers kontakt med flyet efter blot 40 minutter.

Det tyder altså på, at flyvet har fløjet i op mod otte timer, som det havde brændstof til.

Casper Ransborg mener, det er underligt, at den oplysning først bliver frigivet efter en uge. Men han ønsker ikke at spekulere i baggrunden for det.

Svært at finde sort boks

Det vides ikke, om flyet er styrtet ned i havet eller er landet et ukendt sted. Men Casper Ransborg forklarer, at hvis flyet er styrtet ned, så er det svært at spore de sorte bokse, hvis man ikke kender flyets omtrentlige position.

"Men redningsveste og flåder vil jo dog som regel flyde og blive fundet. Herudfra kan man så ud fra vind og strømforhold spore sig ind på, hvor flyet eventuelt måtte have ramt havoverfladen," siger Casper Ransborg.

Malaysias premierminister har lørdag sagt, at flyets sidste "livstegn" kom fra et af to mulige steder - enten på grænsen til Kasakhstan og Turkmenistan eller fra Indonesien i det sydlige Indiske Ocean.

Landing kan ikke udelukkes

En mulig teori lyder, at flykaprer har overtaget flyet, omdirigeret det og fløjet det til et sted til senere brug.

Er det sandsynligt, at flyet er landet et sted uden at blive sporet?

"Det virker utroligt, men jeg mener ikke, at man kan udelukke det," siger næstformanden i Dansk Flyvelederforening.

Jyllands-Posten har også spurgt Trafikstyrelsen, som Statens Luftfartsvæsen hører ind under, om styrelsens syn på sagen.

Men Trafikstyrelsen meddeler, at den ikke kan udtale sig, da alt vedrørende sagen på nuværende tidspunkt vil være spekulation.

Andre læser

Mest læste

Del artiklen