Asien

Fortidsmennesker overlevede ekstremt vulkanudbrud for 74.000 år siden

Studie viser, at fortidsmennesker levede videre på trods af supervulkanudbrud i Indonesien.

Satellitbillede af supervulkanen Tobas caldera. En caldera er betegnelsen for en vulkan, der er sunket sammen efter et udbrud. Foto: NASA

Med flere årtusinders mellemrum oplever Jorden såkaldte supervulkaner, der går i udbrud. De har for vane at sende jorden ud i en vulkansk vinter, hvilket for ca. 74.000 år siden udryddede næsten 60 pct. af den menneskelige befolkning.

Der har ikke været et supervulkanudbrud de seneste 20-30 tusind år, og selvom forskere kan måle udbruddets effekt gennem aske, har det aldrig hidtil været til at sige hvordan disse enorme udbrud påvirkede mennesker.

Det skriver Newsweek.

Men ifølge en ny rapport udgivet i tidsskriftet Nature, er der i hvert fald nogle grupper af urmennesker, der klarede sig helt fint under udbruddet af supervulkanen Toba i Indonesien for ca. 74.000 år siden. Studiet er baseret på arkæologiske fund, der blev samlet to forskellige steder i Sydafrika, ca. 8800 kilometer væk fra vulkanens udbrudszone.

Forskere har længe undret sig over, hvordan Toba-udbruddet rent faktisk påvirkede de mennesker, der levede dengang. Og svaret begyndte at udforme sig på grund af et mikroskopisk stykke vulkansk glas, der under udbruddet blev båret af vinden til Sydafrika. Her blev det fundet af arkæologen, Panagiotis Karkansas.

Og fordi forskerne var udstyret med ekstremt præcise måleværktøjer, der kunne spore flere lag af forskellige artefakter, kunne de bekræfte, at mennesker levede ved Toba både før, under og efter supervulkanen gik i udbrud.

Der blev nemlig ikke fundet nogle beviser på, at det på nogen måde skulle have påvirket menneskenes liv. Det eneste man umiddelbart tror, er at de på et tidspunkt må være blevet ramt af en mangel på mad. Men fordi de boede så tæt på havet, er forskernes bud, at de i stedet spiste fisk og skaldyr for at stille sulten.

SE OGSÅ
International
Analyse
Bolig
Danskernes design: Vi eksperimenterer på badeværelset, men køkkenet skal stadig være hvidt
Individualitet, farver og sanselighed er blandt nøgleordene, når blikket kastes på de nye køkkener og badeværelser. Det individuelle præg er centralt, ligesom behovet for at nyde materialer og design fylder.
Se flere