Pilot vil krydse Middelhavet i soldrevet fly

Første interkontinentale flyvning alene ved hjælp af solenergi på vej mellem Europa og Afrika.

Artiklens øverste billede
Hver af motorerne på kulfiberflyet oplader 400 kilo lithium-polymer-batterier i dagtimerne, hvilket gør det muligt for flyet at fortsætte færden om natten.

En schweizisk eventyrer er ved at gennemføre verdens første interkontinentale flyvning med et soldrevet fly. Han lettede tidligt tirsdag fra Spaniens hovedstad, Madrid, og har sat kursen mod Rabat i Marokko.

Den 54-årige psykiater og ballonflyver Bertrand Piccard sidder bag styregrejerne i Solar Impulse-flyet, der er kæmpestort og med et vingespænd på 80 meter svarende til det på et Airbus 340-fly, men med en vægt på bare to ton.

Lydløst på vingerne

Han førte det enorme eksperimentalfly næsten lydløst på vingerne fra Madrid-Barajas lufthavnen klokken 05.22.

Da solen steg op, sendte kameraer om bord billeder af det oplyste landskab syd for den spanske hovedstad, der strakte sig under flyet, der er udstyret med 12.000 solceller på vingerne for at skaffe energi til fire elektriske motorer.

- I en hel time havde jeg fuldmånen på min højre siden og solopgangen på min venstre. Det var bare helt fantastisk. Jeg havde alle regnbuens farver i himlen og også på jorden, siger Piccard fra cockpittet i et interview med AFP.

- Det handler ikke om at bruge solenergi til almindelige fly, siger han.

- Det handler mere om, at vi kan opnå de utrolige mål, næsten umulige mål med ny teknologi, uden brændstof, bare med solenergi og skabe opmærksomhed om, at hvis vi kan gøre det i himlen, så kan alle selvfølgelig også gøre det på jorden.

40 km/t

Piccard lod gradvist flyet stige op til 11.800 fod (3,6 kilometer), mens han med cirka 40 kilometer i timen fløj mod Sevilla i det sydlige Spanien.

Efter planen skal han krydse Gibraltarstrædet i 28.000 fods højde og flyve ind i marokkansk luftrum over Tanger og lande i Rabat-Sale lufthavnen omkring klokken 23 lokal tid (midnat dansk tid), uden at have brugt en dråbe brændstof.

Hver af motorerne på kulfiberflyet oplader 400 kilo lithium-polymer-batterier i dagtimerne, hvilket gør det muligt for flyet at fortsætte færden om natten.

Ritzau

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.