Regler for vagter mod pirater lempes
Reglerne for at indsætte bevæbnede, private vagter på skibe bliver lempet som led i kampen mod pirater.
Danmarks Rederiforening er meget tilfreds med, at justitsminister Morten Bødskov (S) nu åbner for, at de danske rederier lettere kan få bevæbnede vagter om bord på skibene ud for Afrikas Horn som led i piratbekæmpelsen.
- Vi er meget tilfredse med, at ministeren vil indføje en "piratparagraf" i våbenloven, som gør det lettere at få bevæbnede vagter om bord på danske skibe, siger rederiforeningens vicedirektør Jan Fritz Hansen efter et møde tirsdag med ministeren.
Lovforslaget fremsættes til foråret, men ministeren har ifølge Jan Fritz Hansen bedt det administrative system om at være mere lempelige i administrationen af reglerne indtil da.
Svært at få tilladelse
I dag skal hver enkelt vagt godkendes personligt til hver enkelt sejlads under dansk flag. Det er meget lettere at få vagter om bord, hvis skibene er under et andet lands flag, og det har rederiforeningen været utilfreds med.
Jan Fritz Hansen oplyser, at der konstant er 30 danske skibe i det kontroversielle farvand ved Østafrika, og han mener, at der er brug for fire-seks bevæbnede vagter per skib. Det mest typiske er fire vagter.
I år er der foreløbig kun givet tilladelse til cirka 100 vagter til enkeltopgaver.
Store ekstraomkostninger
Danmarks Rederiforeningen har i dag allerede 1,5 milliarder kroner i ekstra årlige udgifter til sikkerhed og foranstaltninger mod pirateriet. Flere bevæbnede vagter vil betyde en ekstra betydelig millionudgift.
- Det kan sagtens koste rederiet 10.000-20.000 kroner i døgnet at have vagter om bord, siger Jan Fritz Hansen.
Allerede onsdag holder rederiforeningen et møde med søfartens organisationer og sikkerhedsfirmaer for at lave en såkaldt "industristandard".
Den skal kunne bevise, at det enkelte rederi er forberedt på udfordringen fra pirateriet og har udstyret skibene defensivt.