International

Standby døgnet rundt: Se de amerikanske "dommedagsfly"

De ombyggede Boeing 747'ere er USA's flyvende kommandocentral, hvis landet kommer under angreb.

Siden begyndelsen af 1970'erne har det amerikanske forsvarsministerium rådet over fire specialbyggede Boeing 747'ere, der populært kaldes "dommedagsfly". De er i realiteten en flyvende kommandocentral, der sendes i luften, hvis USA bliver angrebet.

Boeing E-4 hedder flytypen, der går under det mere officielle navn "Nightwatch". De fire fly, hvoraf mindst ét af dem står klar til at gå i luften døgnet rundt, året rundt, hører hjemme på Offut Air Force Base ved Omaha i delstaten Nebraska. De er en del af det såkaldte National Emergency Airborne Command Post-program (NEACP). Når et fly aktiveres i tjeneste under denne enhed, kaldes det herefter National Airborne Operations Center.

Officielt: Trump køber billige Air Force One-fly fra konkursramt firma - nu skal de renoveres for milliarder

Der er plads til 112 passagerer ombord på flyet, der er spækket med elektronik, kommunikation og forsvarsinstallationer. Men i cockpittet er der ingen digitale løsninger, for her er det analoge styresystem bevaret, således at man kan ikke bliver forstyrret af eventuelle radioaktive bølger eller lydbølgeangreb.

Dommedagsflyet kan holde sig i luften i mere end en uge, da det kan tankes op i luften. Den eneste gang, så vidt vides, at flyet er blevet aktiveret i sin egentlige kapacitet, var under angrebet på World Trade Center og Pentagon den 11. september 2001.

Her blev det sendt på vingerne kort efter angrebet og var, sammen med Air Force One med præsident George Bush ombord, i mange timer det eneste fly i luftrummet over USA.

"Nightwatch" er også en del af beredskabet ved naturkatastrofer, hvor det kan fungere som mobil kommandocentral i tilfælde af, at alle fysiske bygninger på jorden er destruerede eller utilgængelige. Det er kun sket en enkelt gang, i 1995 under orkanen Opal.

Dommedagsflyet er en dyr affære for det amerikanske forsvar. Det koster anslået 160.000 dollars i timen, hvilket giver en årlig omkostning på mindst 1,4 mia. dollars - og det er altså kun for at stå standby på jorden.

Når den amerikanske præsident rejser udenlands, følger flyet altid med, men tilgår ikke i samme lufthavn som Air Force One. Af sikkerhedshensyn lander det i en nærliggende lufthavn.

Få også historien om, hvordan en bunke reservedele blev til det danske Air Force One:

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
International
Analyse
Annonce
Biler
Smart eller tudegrim? Ny koreansk crossover deler vandene
Hyundai går benhårdt efter at skille sig ud fra konkurrenterne i klassen for de små crossovere, og det må man sige, de gør med den nye Kona. Desværre er selve bilen et ganske gennemsnitligt produkt. 
Se flere
Fyld din bolig med stærke Wi-Fi-signaler
Måske skal du have en Mesh-router – i hvert fald hvis du har en stor bolig. Router-typen er det nye, hotte inden for trådløse netværk. Her hjælper vi dig med at sikre Wi-Fi ud i den fjerneste krog. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her