Ambassadøren skal sælge Amerika
USA's ambassadør i Danmark, James Cain, tilhører en ny klasse europæiske ambassadører, der skal fremme amerikanske interesser gennem "public diplomacy".
På fem måneder har James Cain været mere i medierne end nogen anden amerikansk ambassadør i Danmark.
Tidligere var posten i Danmark først og fremmest en repræsentativ og social position. Jobbet var en belønning for politisk eller økonomisk støtte til den vindende præsident og helt uden politisk tyngde.
Med James Cain er det anderledes. Han er også valgt på grund af sin støtte til George W. Bush. Men han er samtidig i Danmark som et håndgribeligt symbol på, at den danske postering er blevet opgraderet, og at det amerikanske diplomati har ændret fokus. Georg W. Bush har skiftet diplomatisk profil på den europæiske scene i sin anden præsidentperiode. Public Diplomacy er blevet kodeordet, og Cain passer perfekt til udfordringen.
James Cain er sælger og sportsmand. Han skal sælge billetter og angribe jobbet ud fra en grundholdning om, at andenpladser ikke er noget at samle på.
»Jeg er en sælger for Amerika og amerikanske værdier,« fastslår Cain i sit kontor, der er prydet med sportstrofæer. Ishockeystave, boksehandsker, signerede fotos af baseball-stjernerne Babe Ruth og Joe Dimaggio og ishockey-legenden Bobby Orr. Og ikke mindst et foto fra den dramatiske OL-kamp i 1980 - Miraklet på Isen - da USA's halvamatører sensationelt knækkede Sovjetunionens uovervindelige ishockeymaskine og senere vandt olympisk guld.
»I den klassiske amerikanske model for Europa arbejdede de amerikanske ambassadører bag scenen. Man så dem aldrig i en højprofileret rolle. De nye ambassadører i Bush' anden periode er først og fremmest valgt til jobbet for at være sælgere for Amerika. Vi skal være advokater ikke bare for den amerikanske regering og amerikansk erhvervsliv, men for amerikanske interesser og værdier. Derfor har man set os være meget offensive, meget synlige og meget engagerede i de problemstillinger, som er vigtige for USA og Danmark og vore fælles interesser," forklarer James Cain.