• For abonnenter

Kort nyt:

Ny teori om færgeforlisSTOCKHOLM Det var måske ventilationssystemet om bord på færgen "Estonia", der var skyld i forliset i 1994, hvor 852 mennesker omkom. Det viser en ny undersøgelse, rapporterer Sveriges Radios Ekoredaktion. Viceadmiral Frank Rosenius og civilingeniør Staffan Sjöling fra forsvarets materielkommando har for Styrelsen for psykologisk forsvar studeret ulykkens forløb, hvor store mængder vand trængte fra bildækket og ned i bunden af skibet. Rosenius og Sjöling har blandt andet gennemgået færgens tegninger, og de konkluderer, at ventilationskanalerne blev fyldt med vand, når færgen hældte mindst 40 grader. "Estonia" sank 28. september 1994 i Østersøen syd for sydspidsen af Finland på vej fra Tallinn i Estland til Stockholm. 852 mennesker omkom i den hidtil værste færgeulykke i Europa i fredstid. 137 passagerer blev reddet. Årsagen til forliset er aldrig blevet klarlagt, men der er mange myter og teorier. TT

Hammer og segl bevares

MOSKVA Sovjet-nostalgikere i hele verden kan ånde lettet ud. Det russiske flyselskab har besluttet sig for alligevel ikke at fjerne hammer og segl fra sit logo. »Der ligger et stort ansvar i at ændre et 70 år gammelt symbol. Vi skal være sikre på, at det ny logo ikke er dårligere end det gamle,« forklarer flyselskabets viceadministrerende direktør Lev Kosjljakov til avisen Moscow Times. Udskiftningen af hammer og segl var oprindelig tænkt som en del af den "ansigtsløftning
Læs alle artikler i
én måned for 1 kr.
Gennemsnittet læser 69 artikler pr. måned –
sværvægterne læser 150 artikler pr. måned.
Kom godt i gang

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen