En dag kommer terroren til London

Udadtil er alt det samme i den britiske hovedstad - men byen, hvor et terrorangreb anses for uundgåeligt, er i et jerngreb af sikkerhed.

London

Hvis man vil møde Londons borgmester, Ken Livingstone, kan man finde ham i undergrundstoget om morgenen på vej fra forstaden Cricklewood, hvor han bor med sin familie, til kontoret på Themsens sydlige bred.

Et terrorangreb med gas eller bomber i den aldrende og ofte overfyldte 329 kilometer lange underjordiske bane er det ultimative mareridt for mange af Londons indbyggere.

Men de må ikke lade sig kue af terroristerne, har Livingstone bedyret.

Og borgmesteren viger ikke selv udenom at rejse i undergrunden, der hver dag transporterer tre millioner mennesker på arbejde, i skole og i byen.

Det uundgåelige

Intet synes udadtil at have ændret sig i den kæmpemæssige britiske hovedstad. Oxford Street er stadig sort af mennesker. Undergrund, tog og busser er fyldt, og trafikken er så voldsom som altid.

Alligevel er atmosfæren i byen ikke den samme. Verden er en anden siden 11. september 2001, og skulle London have glemt det, var Madrid-bomberne 11. marts i år med 200 dødsofre en tragisk påmindelse.

Londons politichef har advaret, at et terrorangreb på London er uundgåeligt, og selv Ken Livingstone har erkendt, at det ville være et mirakel, hvis byen undslipper.

Anholdelsen af otte mistænkte terrorister og fundet af et halv ton sprængstof tæt på London for nylig synes at bekræfte de bange anelser om, at et angreb lurer lige om hjørnet.

Ifølge en meningsmåling foretaget af firmaet Mori er 84 pct. af Londons befolkning overbevist om, at byen bliver angrebet på et eller andet tidspunkt.

Madrid flyttede londonerne

Effekten på Londons psyke er måske ikke synlig, men et eller andet sted har de mange advarsler fra byens ledende skikkelser selvfølgelig gjort en forskel.

Sally Hinchcliffe rejser hver dag med overjordisk tog fra Hackney Central i det nordøstlige hjørne af London til sin arbejdsplads i den botaniske have Kew Gardens i det sydvestlige.

»Jeg lagde mærke til, at toget blev mere fyldt efter Madrid, fordi mange valgte at tage det overjordiske tog i stedet for undergrunden. Det var lidt underligt den næste dag at sidde i toget, omgivet af folk, der læste avis om bomberne i Madrid med billeder af knuste togvogne og afrevne lemmer,« siger hun.

Alle husker IRA

London er ellers ikke fremmed for terror. I mange år levede byen med frygten for bomber anbragt af den nordirske undergrundshær IRA.

Så sent som i 2001 blev der anrettet voldsomme ødelæggelser, da en IRA-bombe sprang uden for BBC TV's hovedkvarter i Vestlondon i marts og en anden på butiksstrøget Ealing Broadway i august. Ingen blev dræbt, men der var nogle sårede og omfattende ødelæggelser.

I det nuværende klima af terrorfrygt har mange rejsende reageret ved at gå tilbage til de sikkerhedsforanstaltninger, de tog gennem 1990'erne, da IRA var aktiv i London.

»Jeg er vendt tilbage til min gamle vane med at give med selv overskydende tid til hver rejse, i tilfælde af at der skulle opstå et eller andet problem undervejs,« siger Sally Hinchcliffe.

Under IRA's kampagne blev de rejsende vænnet til hyppigt at evakuere tog og stationer på grund af suspekte pakker og andre trusler mod sikkerheden.

Men mens IRA's kampagner er trådt i baggrunden, står London nu over for en trussel af en helt anden karakter, nemlig fra ekstremistiske islamiske terrorister støttet af eller organiseret i Al Qaida. Frygten er massedrab med bomber uden advarsler.

Borgmesteren: Her er sikkert

London havde allerede betydelige sikkerhedsforanstaltninger på plads før 11. september, men hvor sikker er byen nu?

Man kan ikke se det, når man færdes, men London er faktisk på sit næsthøjeste alarmberedskab. Hvad det konkret betyder, er ikke noget, politiet rutter med oplysninger om.

Men borgmester Ken Livingstone hævder, at London er verdens sikreste storby, og at ekstra ressourcer er sat ind for at beskytte den mod terror.

»Hvis man skal et sted hen på ferie, så er London formentlig mere sikker end næsten alle andre steder,« sagde han på en pressekonference for nylig.

Civile betjente blev i marts sat ind for at patruljere i undergrunden med beføjelser til at standse og undersøge rejserne, der opfører sig mistænkeligt.

Togbanen er dækket af et mere omfattende CCTV-netværk end nogen anden metro i verden, og rejsende opfordres med jævne mellemrum på højttalerne til at kontakte personalet, hvis de finder efterladte tasker eller ser noget andet mistænkeligt. Store plakater på stationerne sørger for, at man hele tiden mindes om faren for terrorisme.

Ikke bare i undergrunden, men hvor de end færdes, er Londons indbyggere og turister selv et vigtigt våben i kampen mod terror. Hver dag foretager de 27,3 mio. rejser på tværs af Storlondon og er dermed ideelt placeret til at spionere mod potentielle terrorister.

Truslen fra terrorisme er pr. definition usikker. Man ved ikke, hvor et angreb slår ned og kan ikke beskytte sig mod det, formentlig ikke engang hvis man forbliver bag lås og slå i sit eget hjem.

Borgmester Livingstone appellerer til londonerne om at færdes med løftet pande og uden frygt:

»Mit råd er: Fortsæt med at leve jeres liv som normalt. Lad ikke terroristerne vinde ved at holde op med at gå ud og nyde tilværelsen.«

Indtil videre ser det ud til, de lytter til ham.

heidi.amsinck@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.