Sprudlende modeuge i Paris

Paris Versace og Gaultier er enige om, at haute couturen til foråret skal være superfeminin.

En modeuge i Paris er ekshibitionisternes paradis.

Nok handler de kommende dage her i modens hovedstad om, hvad et dusin modeskabere har fundet på til foråret og sommeren i kategorien haute couture - på dansk svimlende dyrt skrædderi.

Men for de midaldrende madame'r med mørke solbriller, pralende pelsværk og hoven mine i de opstrammede ansigter, og de feminine fyre i ternede habitter, med grønne fjer i håret og blå træskostøvler på fødderne handler det i lige så høj grad om selv at blive set. Mens de demonstrerer kunsten at uddele kærlige luftkys, soler sig i paparazzi-fotografernes blitzlys og sonderer terrænet for nye og spændende kinder at kysse på.

For modeskaberne handler modeugen desuden om at tiltrække så megen medieopmærksomhed som muligt. Og få gør det bedre end Donatella Versace, der lagde ud sent lørdag aften i Theatre National de Chaillot for foden af Eiffeltårnet.

Ingen Versace-opvisning uden berømt blikfang, og denne gang sørgede bl.a. pigen med ballonbrysterne, Pamela Anderson, for tumult blandt fotograferne.

Knap så spektakulære navne stod på gæstelisten hos Jean Paul Gaultier søndag formiddag. Alligevel var medieinteressen mindst lige så stor, da fransk modes nuværende stolthed inviterede til show i en bodouirdekoreret opvisningshal under Louvre-museet.

Ud over den voldsomme interesse var der også et bemærkelsesværdigt sammenfald af tendenser hos Versace og Gaultier.





Corsager og korsetter var omdrejningspunktet hos Gaultier, der havde ladet sig inspirere af de letlevende fruentimmere fra det vilde vesten





Begge havde brugt det nittende århundredes korset som udgangspunkt for deres superfeminine kollektioner, selv om Donatella Versace havde kigget på Toulouse Lautrecs billeder af femmes fatales med krusede krøller og brede halsbånd og kombineret stilen med 80'er punk, og Jean Paul Gaultier ladet sig inspirere af det vilde vestens letlevende fruentimmere.

Og ganske vist var Donatellas stil mere aggressiv sexet med nedringede frakkekjoler i satin og figursyede dragter med bare rygge end Gaultiers, som var elegant a la Yves Saint Laurent i en serie habitter med brede bukseben og jakker uden ærmer samt cottoncoats uden ryg - bortset fra et lille bærestykke. Hans kjoler var også stramme som et ekstra lag hud eller skødesløst strimlet rundt om kroppen.

Også farvemæssigt var italieneren og franskmanden enige et langt stykke. Begge viste lys pistacie, pink og marine, men hvor Gaultier viste guld, laks og mørkerødt, foretrak Donatella citrongul og hindbærrødt.

helle.tougaard@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen